Bridgestone zoekt grens op met Battlax Racing Street RS12

Bridgestone Battlax Racing Street RS12

Japanse bandenboer Bridgestone vernieuwt de Battlax Racing Street: de RS12 krijgt een nieuwe compound, nieuw profiel en een nieuw karkas.

Een hele nieuwe band dus. Bridgestone zegt voor de ontwikkeling van de RS12 te putten uit opgedane kennis in de endurance-racerij en past die racetechnologie toe om ‘het hoogste niveau van grip op droog wegdek’ te bieden binnen de banden die toegelaten zijn voor gebruik op de openbare weg.

Daarop is ook de compound samengesteld: verbeterde prestaties met focus op een betere grip bij droge omstandigheden. Bovendien is de samenstelling van dien aard dat de grip langer beschikbaar blijft, dus ook wanneer de band al wat versleten is. Het nieuwe profiel gaat hand in hand met de compound, waarbij een nieuw ontworpen loopvlak met geoptimaliseerde groeven meer grip biedt dankzij een stijvere bandstructuur en een groter contactoppervlak in bochten.

Bridgestone Battlax Racing Street RS12

Het karkas is voor het eerst op een commercieel verkrijgbare Battleax uitgerust met de zogenaamde ‘HE-MS belt’, een flexibele constructie die een betere verdeling van de contactdruk genereert waardoor de grip toeneemt. Qua maatvoering is er vooralsnog niet heel erg veel keuze, wellicht dat er later nog meer maten aan het gamma worden toegevoegd.

Voor
120/70 ZR17 M/C (58W) TL

Achter
180/55 ZR17 M/C (73W) TL
190/55 ZR17 M/C (75W) TL
200/55 ZR17 M/C (78W) TL

Bridgestone Battlax Racing Street RS12

Deel


Gerelateerde artikels

Norton opnieuw sterk maken, dat is wat eigenaar TVS Motor Company uit India wil doen. Met een injectie van 200

CFMoto timmert de laatste tijd aardig aan de weg en ook voor 2026 heeft het merk snode plannen. Wat te

“Mash, die bouwen toch van die kleine neo-retro’s?” Nou, tot voor kort wel, ja. Maar sinds het Franse merk een