In deze rubriek halen we herinneringen op over de coureurs die je niet op de cover van de geschiedenisboeken terugziet. Prominente rijders die, om wat voor reden dan ook, hun talent niet wisten om te zetten in de glorie die hun concurrenten wel genoten.
De mega-enthousiaste, vaak onverstaanbare Guy Martin met z’n herkenbare woeste bakkebaarden was jarenlang terug te vinden op de startgrid van roadraces in Ierland en op Man. Inmiddels heeft de man z’n helm aan de haak gehangen en is hij vooral bekend als presentator van verschillende Britse tv-shows. Die variëren van reisprogramma’s tot een serie over rare beroepen, maar draaien voornamelijk toch rond snelheid en techniek. Martin is in de eerste plaats techneut – met een achtergrond als vrachtwagenmonteur – en pas in de tweede plaats racer.
En over tweede plaatsen gesproken: Guy Martin kreeg niet voor niets de bijnaam ‘snelste man die nooit de TT won’. Hoewel het aan ruw talent niet ontbreekt bij de razendsnel ratelende monteur, blijken zijn concurrenten altijd net iets sterker, tactischer of simpelweg gezegend met iets meer geluk.
Neem bijvoorbeeld die keer in 2010 dat hij met meer dan 225 km/u crasht nadat zijn Honda Fireblade bij het terugschakelen vanuit 4 in een valse neutraal belandt. Het gevolg is een waar inferno, waarbij de foto van een door de lucht zeilende benzinetank nog op ons netvlies eh, gebrand staat.

Met verschroeide wenkbrauwen doet Martin vanuit z’n ziekenhuisbed de crash nuchter uit de doeken aan een televisieploeg – wellicht komt het door de pijnstilling, maar tijdens dat interview is hij voor het eerst rustig en relatief makkelijk verstaanbaar. Martin rijdt in 2015 met een BMW S 1000 RR zijn snelste ronde ooit tijdens de IoM TT (met een gemiddelde snelheid van 213.074 km/u) maar in 2017 hangt hij zijn racehelm definitief aan de wilgen, naar eigen zeggen omdat hij de sleur en opbouw van het TT-seizoen na zoveel jaar beu is. Voor verschillende programma’s gaat hij nu op jacht naar snelheidsrecords die hij onder meer in zijn bestelbus, een tractor en nog een handvol andere voertuigen weet te claimen.