Motoren in vakjes onderbrengen is vaak een lastige klus, en dat geldt zeker voor de F 900 XR die BMW zelf bij de sportmotoren onderbrengt. In het gezelschap van de S 1000 RR en grote broer S 1000 XR. Had ie dan niet beter tussen de roadsters gestaan? Eindeloze discussie, feit is dat de F 900 XR een grondige update kreeg. Een update die het spelletje ‘in welk vakje zullen we de motor onderbrengen’ nog een stuk moeilijker maakt.
Voor modeljaar 2025 deelt de F 900 XR een aantal vernieuwingen met zijn naakte F 900 R-broertje. Zoals daar zijn: een nieuwe 43 mm upside-down voorvork waarvan veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar zijn, een nieuwe accu die achthonderd gram lichter is dan de vorige en een stel nieuwe 17” gietwielen die het totaalgewicht nog eens met 1,8 kilo naar beneden trekken. De 895cc paralleltwin van 105 pk is intussen uiteraard Euro5+ conform, dynamische tractiecontrole is aan de standaarduitrusting toegevoegd.

Puberaal toeren
In de Sport-kleurstelling (kost je 387,59 euro extra) staat de F 900 XR er sportief bij in een mix van wit, rood en blauw; de rode wielen doen ‘m wat mij betreft net in de categorie ‘puberaal’ belanden. Haaks op dat sportieve uiterlijk staat wel dat BMW de toercapaciteiten van de kleine XR opkrikte door ‘m standaard van handkappen te voorzien.
Het zadel bleef echter dun, hard en heel gekuipt waardoor je derrière niet gespaard blijft en je niet kunt verzitten. Het dashboard is bekend van de R 1300 GS, inclusief het Sport-display dat je maximale hellingshoek onthoudt en info geeft over hoe hard je remt en in welke mate de tractiecontrole tussenbeide moet komen. Het sleutelloos systeem is een optie, net als de kofferhouders.

Enthousiasme
Heb je de Dynamic rijmodus geselecteerd, dan ben je de eerste paar kilometer beter op je hoede want met koude motor is de gasrespons in die instelling een beetje on/off. Eenmaal op temperatuur is dat akkefietje echter snel vergeten en hangt de paralleltwin bijzonder gretig én gecontroleerd aan het gas. Die 105 paarden zijn misschien niet extreem talrijk (maar wel in lijn met wat de concurrentie in deze klasse aanbiedt) en met een rijklaar gewicht van 216 kilo is de BMW ook niet extreem licht, het enthousiasme van de paralleltwin compenseert echter veel.
De optionele quickshifter is daarbij een must-have optie die je niet ‘los’ kunt bestellen, maar altijd in het Dynamic Pack (893,60 euro). In dat Dynamic Pack komt de quickshifter samen met de Pro rijmodi en Dynamic ESA waarmee je de achtervering elektronisch regelt. De voorvork is volledig instelbaar, maar dat moet je handmatig doen.

Conclusie
De BMW F 900 XR was al een van de beter verkopende middenklassers en met de rijkere basisuitrusting, het nog altijd enthousiaste blok en de nog flitsendere stuureigenschappen ziet het er niet naar uit dat deze BMW straks verwordt tot een winkeldochter. Hoewel BMW de windbescherming op de F 900 XR naar een hoger niveau tilde, blijft het niet de meest comfortabele sport-toerder uit de middenklasse. Die bijna negenhonderd euro extra voor het Dynamic Pack is vooral vanwege de uitmuntende quickshifter de overweging waard. In Dynamic Pro wordt het ABS op het achterwiel uitgeschakeld waardoor je voor elke bocht een beetje de show kunt stelen en de Conti achterband wat dwars kunt zetten. Vergis je niet, de F 900 XR nodigt echt wel uit tot dit soort van supermotard-achtige spielerei, al ben je daarmee niet noodzakelijk sneller.

Plus- en minpunten
+ Gretige paralleltwin
+ Verbeterde windbescherming
+ Flitsend stuurgedrag
– Hard zadel
– Slechte zichtbaarheid achterlichten
– Trillingen

Motor: 895cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 86 x 77 mm
Compressieverhouding: 13,1:1
Max. vermogen: 105 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel: 93 Nm @ 6.750 tpm
Brandstofvoorziening: BMS-X injectie, ride-by-wire
Transmissie: zesbak, slipperclutch, ketting, quickshifter up/down (optioneel)
Frame: stalen brugframe
Voorvering: 43 mm upside-down, volledig instelbaar, veerweg 170 mm
Achtervering: ZF monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping elektronisch instelbaar, veerweg 172 mm
Voorrem: 320 mm schijven met Brembo vierzuigerremklauwen, bochten-ABS
Achterrem: 265 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, bochten-ABS
Banden voor/achter: 120/70-ZR17 / 180/55-ZR17 (Continental RoadAttack 4)
Wielbasis: 1.523 mm
Balhoofdhoek/naloop: 26°/105 mm
Gewicht: 216 kilo (rijklaar)
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 15,5 l
Prijs Nederland: € 14.650,- (getest model met opties: € 16.612,-)
Prijs België: € 12.490,- (getest model met opties: € 15.241,-)
Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens