Na een jaar van afwezigheid kondigt Ducati de XDiavel V4 aan, de opvolger van de V2. Tom van Appeldoorn vloog naar Nice voor een onderonsje met de Duivel…
Om te beginnen is de XDiavel V4 nu uitgevoerd met de 1.158cc V4 Granturismo dat de oude Testastretta V2, met desmodromische klepbediening, vervangt. Hiermee stijgt het vermogen en koppel van de XDiavel naar 168 pk bij 10.750 tpm en 126 Nm koppel bij 7.500 tpm. Die heeft een contraroterende krukas om de angel uit de meeste inertie te halen en voldoet natuurlijk aan Euro5+. Het blok kan de achterste twee cilinders onder bepaalde omstandigheden uitschakelen.
Nieuw is ook een aluminium monocoque frame wat de machine vergeleken met de XDiavel 1260 S zes kilo lichter maakt. Het drooggewicht komt uit op slechts 229 kg.
Behouden blijft de XDiavel-look, met die grote 20 liter brandstoftank, dikke 240 achterband en enkelzijdige swingarm. En dus die cruiserzithouding, waarbij je met je voetjes naar voren zit. De zithouding is wle ietsje aangepast, doordat het stuur wat lager en verder naar de rijder toe is gemonteerd.
Ook nieuw is een hele waslijst aan elektronische hulpsystemen, waardoor de XDiavel V4 intern bij Ducati ook wel gekscherend de ‘technocruiser’ wordt genoemd. Coole naam wel. De XDiavel is in de kleurstellingen Burning Red en Black Lava verkrijgbaar vanaf 34.990 euro.