De R 1300 RS en R 1300 RT maken hun entree in de BMW-showroom. Meer focus op comfortabel toeren voor de RT en meer focus op het sportieve rijden bij de RS.
Nadat vorige week de BMW R 1300 R op de wereld werd losgelaten, is het deze week tijd voor de R 1300 RS en R 1300 RT. Beide modellen maken gebruik van het 1.300cc ShiftCam boxerblok, goed voor 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm. Net als op andere R-modellen is het frame vernieuwd. Dat is nu een plaatstalen hoofdframe, waarbij het motorblok een dragende functie heeft. Dat maakt dat de boel een stuk compacter gebouwd kan worden, en stijver gemaakt. We vatten het duo kort voor je samen, te beginnen met de R 1300 RS.

BMW R 1300 RS
De RS is altijd al een van de lastigste R-modellen geweest. Net niet comfortabel genoeg voor de echte toerrijder, die eerder voor een GS of RT gaat, en ongeveer even sportief als de lichtere (en goedkopere) R roadster.
Reden genoeg voor BMW om de R 1300 RS sportiever te maken, onder meer door de zithouding actiever te maken door de voetsteunen verder naar achteren te plaatsen en te kiezen voor een rechter stuur. Hierdoor leun je verder met je smoeltje richting het voorwiel, waardoor je automatisch wat sportiever zit. Subtiel natuurlijk, want ook de rijder die de RS koopt voor de toerkwaliteiten moet zich er nog comfortabel op voelen.

Daarnaast kregen zowel remmen als vering een upgrade. Twee 310 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen maken de dienst uit aan het voorwiel, achter is dat een 285 mm schijf met tweezuigerklauw. De voorvering bestaat uit 47 mm upside-down vorkpoten, de achtervering is een typisch Beierse paralever die samenwerkt met een aluminium swingarm waarin natuurlijk ook de cardanaandrijving is verwerkt.
Ben je gek op elektronica, dan ben je bij BMW aan het juiste adres. De optiepakketten bestaan naast meer comfortonderdelen en kleuropties uit een heleboel elektronische hulpsystemen die je aan je RS kan toevoegen. Standaard zijn er drie rijmodi, te weten Rain, Road en Eco. Optioneel kan daar Dynamic en Dynamic Pro aan worden toegevoegd. Hetzelfde geldt voor ASA, BMW’s automatische schakelsysteem.

Wel standaard is Dynamic ESA, het semiactieve systeem voor de vering. Dat werkt met de nieuwe 47 mm upside-down voorvork en het vernieuwde EVO II paraleversysteem aan het achterwiel. Remmen doe je met twee 310 mm remschijven voor, afgestopt door radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen. Achter zien we een enkele 285 mm remschijf met tweezuigerklauw.
Het aanbod aan opties is in elk geval immens groot. Wie dat wil kan van de RS dus een nog sportievere machine maken, of juist een motorfiets die meer op comfortabel toeren gericht is. Aan jou de keus – voor een flinke meerprijs, uiteraard.
Standaard wordt de R 1300 RS in Racing Blue geleverd. Verder is hij ook beschikbaar in de varianten Triple Black, Performance of Option 719 Cuyamaca. De R 1300 RS begint bij € 20.190,- (BE: € 17.400,-).

R 1300 RT
En over toeren gesproken, daar heb je ‘m: de RT, het werkpaard van menig politiekorps. Waar de RS nog wel enigszins het uiterlijk van het voorgaande model heeft, is dat bij de RT toch net even anders.
Het neusje is door de nieuwe positie van de ledkoplampen, sensor voor de Dynamic Cruise Control en ver doorhangende ruit echt wel andere koek. Harald Spagl, projectmanager voor de R 1300 RT, omschrijft de RT als: “lichter in design, veel toegankelijker en dynamischer dan ooit tevoren.”

Op de nieuwe RT zit je nog comfortabeler, mede doordat de bescherming tegen de weerselementen verbeterd is. Naast de elektronische verstelbare ruit van het formaat schuifpui, zijn ook de zijpanelen gemaakt om van positie te veranderen voor meer windbescherming. Adaptieve windbescherming noemen de Duitsers dat.
Het werkt trouwens ook om meer frisse lucht bij de rijder te krijgen, als je bijvoorbeeld door druk stadsverkeer rijdt. Wel zo prettig in de zomer. En over ventilatie gesproken: de RT heeft een vakje waarin je jouw smartphone kan opladen met actieve ventilatie zodat de telefoon niet oververhit raakt.

Ook de zitpositie van de RT is iets aangepast. De rijder zit nu meer naar voren toe in een actieve positie, voor meer feedback van de voorkant. Er is overigens ook gewerkt aan het zitcomfort van een passagier. De koffers zijn namelijk zo ontworpen dat de onderbenen van de passagier meer ruimte hebben, zonder dat je minder spullen mee kan nemen.
Qua vering maakt de RT nog wel gebruik van een teleleversysteem aan de voorzijde en paraleversysteem aan het achterwiel. Dynamic ESA is nu standaard beschikbaar. De RT (en de RS ook) heeft nieuwe, gegoten aluminium wielen die bij elkaar 1,4 kg lichter zijn dan een set van de bestaande wielen op een 1250-model.

Net als op de RS zijn er flink wat elektronische snufjes als standaard meegenomen, waaronder dus de adaptieve cruisecontrole waarvan je de sensor in de neus van de machine ziet zitten. Ook de RT heeft Rain, Road en Eco als drie standaard rijmodi gekregen. De volledige optielijst benoemen zou nog een extra artikel beslaan, dus daarvoor verwijzen we vooral naar de BMW Motorrad website.
De standaard RT wordt in Alpine wit geleverd, met een matgrijze tank. Verder is de RT beschikbaar in de varianten Triple Black, Impulse en Option 719 Camargue. De RT is beschikbaar vanaf € 27.390,- (BE: € 23.390,-)
