Scooterfabrikant Kymco stelde vorige week op de Eicma niet alleen een adventure maxiscooter voor, maar ook een elektrische motorfiets.
Kymco heeft in de smiezen dat het segment van de adventure scooters nog een paar gapende gaten zitten, op Honda’s X-ADV en ADV350 na is dat namelijk nog zo goed als leeg. En dus komt de Taiwanese fabrikant op de proppen met de CV-R5.
Qua design is wel duidelijk dat er voor de nogal specifieke voorkant meer dan een paar lepels mosterd bij eh, bepaalde adventure motoren werden gehaald. Qua ergonomie werd er dan weer goed naar de X-ADV gekeken, met een zithouding die aanleunt bij die van een motorfiets en waarbij je kan switchen tussen comfy of sportiever.
De Kymco CV-R5 doet het met een nieuw ontwikkelde 427cc eencilinder die goed is voor 34,4 pk @ 5.000 tpm en 40 Nm @ 7.500 tpm, er is keuze uit verschillende motormappings. De transmissie combineert CVT met een ketting.
Een UPSD voorvork moet de 210 kg zware Kymco CV-R5 comfortabel over alle terreinen loodsen, dubbele remschijven voor met radiaal gemonteerde remklauwen zorgen voor de nodige stopkracht. Verder zien we handkappen, TFT-dashboard met connectiviteit, keyless systeem, ABS, tractiecontrole, bandenspanningsmonitor en ledverlichting rondom. In het opbergvak onder het zadel past een integraalhelm, de tank is goed voor 13 liter. De Kymco CV-R5 zou volgend najaar bij de Europese dealers moeten staan.
Naast de CV-R5 had Kymco op de Eicma ook RevoNEX bij, een elektrische motorfiets waarvan ‘elk detail zorgvuldig is ontworpen om rijders in de nabije toekomst een unieke rijervaring te bieden’. Wat die details dan zijn, daar hebben we voorlopig het raden naar dus tot er meer bekend is zullen we het moeten doen met de plaatjes.