Honda onthult V3 concept

Honda V3 Concept

De toekomst is niet alleen elektrisch – of hoeft dat in elk geval niet te zijn. De R&D-ingenieurs bij Honda hebben alvast nagedacht over hoe een volgende generatie hoogrendement verbrandingsmotoren eruit zou kunnen zien, en kwamen met dit V3 concept op de proppen.

Bezitters van een prima geheugen herinneren zich ongetwijfeld dat de laatste Honda V3 voor de weg de tweetakt NS400R was, midden jaren 80. Maar de tijden zijn veranderd. Deze watergekoelde 75° V3 is specifiek ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen.

Honda V3 Concept

De V3 Concept is uitgerust met ‘s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen, die de compressie van de inlaatlucht kan regelen ongeacht het toerental van de motor. Dat betekent concreet dat  een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental.

Honda V3 Concept

Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa.

Honda meldt dat er ‘adembenemende mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen’ zijn. En sluit af met ‘de ontwikkeling gaat door op weg naar massaproductie.’ Nou, kom maar door!

Deel

Gerelateerde artikels

Aprilia Tuono 660 Factory

Aprilia Tuono 660 Factory

De naakte Tuono 660 volgt hetzelfde spoor als z’n gekuipte RS 660 broer, met Euro5+ gehomologeerd blok, iets meer vermogen en ook hier uiteraard een

Dainese Springbok 3L

Producttest: Dainese Springbok 3L

Hoewel leer doorgaans overheerst in mijn garderobe, wijk ik voor reisavonturen of allroad escapades uit naar deze Springbok combi van Dainese. Zoals het de Italianen