In de aanloop naar de Eicma lossen niet alleen de motormerken hun 2025-nieuws, ook de bandenfabrikanten blazen een stevig deuntje mee. Als de Bridgestone Battlax Sport Touring T33 in werkelijkheid even goed is als het persbericht beweert, dan hebben we met een regelrechte revolutie te maken.
De T33 is de sporttoerband die de T32 opvolgt (logisch) en waarvan Bridgestone claimt dat de hoogstaande rijprestaties gekoppeld worden aan 47 % meer levensduur. Wat dus betekent dat de T33 ongeveer anderhalve keer het aantal kilometers van de T32 zou moeten aankunnen. U begrijpt meteen onze argwaan.
Feit is wel dat de T33 in vergelijking met de T32 een compleet nieuwe band is want zowel compound, profiel als karkas ging op de schop. Het profiel werd voor en achter aangepast in functie van een meer gecontroleerde vervorming onder last wat tot meer grip, meer stabiliteit en een betere handling moet leiden.
Het karkas van de voorband is uitgerust met een nieuwe cross-belt, de achterband is voorzien van een mono-spiral gordel. In de compound van de achterband verwerkt Bridgestone een nieuw ontwikkeld polymeer dat het breken van de polymeerkettingen actief tegengaat en op die manier de levensduur van de band opkrikt.
Omdat het nieuwe karkas van de T33 geschikt is voor lichte én zware motorfietsen zal Bridgestone van deze band geen GT-versie meer aanbieden. De Bridgestone Battlax Sport Touring T33 is vanaf januari 2025 beschikbaar in vier maten voor de voorband en zes voor de achterband. In 2026 zal Bridgestone nog vijf extra maten van de T33 aanbieden.
Maten voorband
120/70ZR17 M/C (58W) TL
120/70ZR18 M/C (59W) TL
120/70R19 M/C/ 60V TL
110/80R19 M/C 59V TL
Maten achterband
150/70ZR17M/C (69W) TL
160/60ZR17M/C (69W) TL
170/60ZR17M/C (72W) TL
180/55ZR17M/C (73W) TL
190/50ZR17M/C (73W) TL
190/55ZR17M/C (75W) TL