Kawasaki Z900 krijgt digitale vleugels

Kawasaki Z900 SE

Aan de verkoopcijfers heeft het nooit gelegen bij Kawasaki’s Z900, tegelijk werd het wel stiekem duidelijk dat de immens populaire naked de laatste tijd wat terrein begon te verliezen op (vooral) het vlak van de laatste digitale snufjes. Daar brengt Kawasaki met deze nieuwe Z900 serieus verandering in.

Duidelijk is dat Kawasaki het qua styling bij de 900 nog meer over de ‘Sugomi’-boeg gooit, de scherpe en korte lijnen waar de Z1000 ooit zo nadrukkelijk mee in de markt werd gezet. De Z900 neemt ook op dat vlak het stokje nu dus definitief over.

Kawasaki Z900 SE Z900

Aan de basis staat nog steeds de krachtige 948cc vloeistofgekoelde vier-in-lijn, de vierpitter lijkt in de Euro5+ malheur één pk’tje verloren te hebben (124 @ 9.500 tpm in plaats van 125) maar dat zal ons een worst zijn, aan koppel en hapklare pk-brokken over het hele toerenbereik heeft het dit blok nooit ontbroken.

Veel interessanter is de toevoeging van een 6assige IMU, ook de Z900 ontkomt er uiteindelijk niet aan. Voordeel is natuurlijk dat Kawasaki nu de tractiecontrole (3 standen en uit) en het ABS hellingshoekgevoelig kan maken. De Z900 heeft nu vier rijmodi: Sport, Road, Rain en de zelf in te stellen Rider.

Kawasaki Z900

De gaskleppen (enkele, geen dubbele meer per cilinder) worden nu eveneens digitaal aangestuurd, wat de komst van standaard cruise control en een up/down quickshifter mogelijk maakt. Laatste is het nieuwe type dat ook op de Ninja SX en Versys 1100 zit en vanaf 1.500 tpm naad- en koppelingsloos schakelen moet garanderen.

Alle info is op te roepen op een nieuw 5” TFT-dasboard dat geen knoppen meer heeft rond het display, maar zich volledig laat aansturen door de nieuwe armaturen op de linker stuurhelft. Connectiviteit en zelfs voice control behoren tot de mogelijkheden.

Kawasaki Z900

De stappen qua rijwielgedeelte zijn minder rigoureus maar tellen wel mee; kleine aanpassing rond het balhoofd (iets stijver) en meer ‘gekromde’ buizen bij het subframe moeten het stuurkarakter van de rijklaar 213 kilo (+1 kg) zware Z900 nog ietsjes aanscherpen, evenals een meer voorwielgerichte set-up van de voorvork.

De vering is opnieuw gekalibreerd zoals dat zo mooi heet, de 41 mm vork en monoshock zijn instelbaar qua uitgaande demping en veervoorspanning. De nieuwe Z900 doet het vanaf 2025 met radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauwen die (eindelijk) de oude axiale exemplaren vervangen.

Kawasaki Z900

Naast de standaard Z900 blijft ook de Special Edition (SE) deel uitmaken van de line-up, inclusief de bekende Öhlins shock achter en Brembo M4.32 monoblocs. Levering en prijzen volgen binnenkort.

Kawasaki Z900 SE

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke