Mooiste van de straat: Ducati 900SS Tricolore

Ducati 900SS Tricolore

Als piepjonge motorrijder stond de Ducati 900SS hoog op het verlanglijstje van Sjoerd Scholten, maar de Italiaanse schone bleef in de nineties een onbereikbare droom. Toch staat er, inmiddels ruim drie decennia later, alsnog een prachtige Tricolore in zijn garage. Geheel onverwacht ook nog eens. De energieke Fries legt uit hoe dat komt.

Bij Sjoerd Scholten draait het allemaal om slechts één ding, een motor moet over een sportief genenpakket beschikken. Zo niet, dan slaat de verveling al snel toe bij de 55-jarige Fries. Hoewel hij inmiddels al meer dan een halve eeuw op deze planeet rondloopt en menig motorrijder op die leeftijd toch eens gaat kijken naar een allroad met rechte zitpositie, komt die gedachte niet bij Scholten op.

Dat wordt bevestigd als we een blik in zijn garage werpen. In plaats van een comfortabele GS heeft hij als wegmotor een S 1000 R van de Duitsers staan, vergezeld door een Suzuki GSX-R600 circuitracer. De Japanse volbloed staat keurig gestald op de brug, te wachten op onderhoud ter voorbereiding op de nodige uurtjes plezier op het TT Circuit van Assen.

Ducati 900SS Tricolore

Toch is dit sprankelende duo niet de reden waarom we hier in Sjoerds hok staan. Die bevindt zich namelijk in een kleine uitsparing van de garage. “Toen ik de motor kreeg, zag ‘ie er niet geweldig uit”, geeft Scholten eerlijk toe. “Ik heb redelijk wat werk moeten verzetten om de Ducati weer in een goede conditie te krijgen.”

Totaal onverwacht moment
De Ducati 900SS Tricolore waar Sjoerd Scholten de afgelopen jaren zijn ziel en zaligheid in stak, straalt weer zoals hij dat ook deed in z’n introductiejaar. Daarvoor moeten we wel ruim drie decennia terug in de tijd gaan, want deze Italiaanse beauty zag het levenslicht al in 1989.

“Dit was zo’n motor waar ik destijds van droomde”, erkent de praktijkdocent in metaalbewerking. “Ik kan me zelfs nog het artikel herinneren dat in het motorblad stond. Dat maakte wel indruk, vond het ook een schitterende fiets om te zien.” Alleen, zoals wel vaker op jeugdige leeftijd, ontbraken de nodige guldens om daadwerkelijk deze dikke twin aan te schaffen. Uiteraard had Scholten in die tijd niet kunnen bevroeden dat hij ooit de eigenaar van zo’n 900SS zou worden. Toch gebeurde dat in 2018, op een totaal onverwacht moment.

Ducati 900SS Tricolore

Ander plan
“Don, een oud-collega van me, wist dat ik in het verleden ook verschillende Ducati’s had gereden. Plus, dat ik ook aan mijn eigen motoren sleutelde. Uiteindelijk kwam hij naar me toe en begon over een 900SS die hij had staan. Een heel verhaal en ik verwachtte dat Don me wilde gaan vragen om die motor, in opdracht van hem, op te knappen. Alleen was ik op dat moment echt retedruk, dus ik daar wilde ik niet aan beginnen. Om hem voor te zijn, gaf ik dat dus direct bij hem aan.”

Toch blijkt de vork anders in de steel te zitten. “Ik was te snel met mijn conclusie, want Don had een ander plan in gedachten. Ik zou de motor namelijk van hem krijgen. Ik wist niet zeker of ik ‘m nu goed had begrepen, maar hij drukte me nogmaals op het hart dat ik ‘m voor niets mocht overnemen.” Zijn voormalige collega had al eens een eerdere verkooppoging gedaan om de Ducati kwijt te raken, maar zonder enig succes. “Hij kreeg er nauwelijks nog iets voor, vond hij. Daarom gunde Don mij die motor, als Ducati-liefhebber.”

Ducati 900SS Tricolore

Oudje met veel oxidatie
Hoewel Scholten niet echt besefte dat hij de sleutels van een Ducati 900SS zou gaan ontvangen, probeerde hij toch alvast de nodige foto’s van de klassieke Supersport te ontfutselen bij zijn collega. Toen hij na een tijdje wat beelden van Don ontving, begreep de nuchtere Fries ook beter waarom de Italiaan geen potentiële kopers meer aantrok.

“Ik wist dat de motor geen schoonheid meer was, maar het was toch wat erger dan ik verwachtte. De 900SS was in een houten schuurtje gedumpt en er was al jaren niet meer naar omgekeken. Don woonde ook nog eens vlak aan de waddenkust, waardoor de hele boel door de zoute lucht behoorlijk geoxideerd was.”

Ducati 900SS Tricolore

Hoewel Sjoerd besefte dat hij flink wat werk in huis haalde met de komst van dit oudje, reed hij toch met de aanhanger richting zijn oud-collega. “Bij aankomst bleek dat de papieren ontbraken en die kon hij ook zo één, twee, drie niet vinden. Daar baalde ik eigenlijk wel van, want ik wilde de motor zo snel mogelijk op mijn naam zetten, voordat hij eventueel van gedachte zou veranderen en de motor alsnog terug wilde hebben”, meldt Sjoerd met een flinke glimlach op zijn gezicht.

Geen haast
Hoewel de motor in zijn eigen garage geparkeerd stond, beschikte Sjoerd niet over het benodigde eigendomsbewijs. Meerdere keren informeerde Scholten daarom naar de ontbrekende papieren, maar helaas telkens zonder resultaat.

“Dat was ook al zo’n bijzonder verhaal. Het bleek dus dat Don de Duc al eens verkocht had. Er was een aanbetaling van honderd euro gedaan, maar verder was die deal nooit afgerond. En dus was de motor ook niet overgeschreven, maar de papieren lagen al wel bij die ander. Uiteindelijk zijn ze alsnog bij mij terechtgekomen en heb ik snel alles geregeld, zodat de Ducati ook echt op mijn naam staat”, verklaart Sjoerd.

Ducati 900SS Tricolore

Doordat de enthousiaste Fries met een BMW S 1000 R in de garage niet direct om een motor verlegen zat, nam hij de tijd om de 900SS op te knappen. “Ik heb ‘m volledig uit elkaar gehaald, zodat ik zeker wist wat er eventueel mankeerde aan deze Ducati. Zo’n motor moet bij mij gewoon pico bello in orde zijn. Ik vond het wel erg fijn dat ik dit project lekker op mijn gemakje kon beetpakken. Af en toe ging ik weer de schuur in om aan de Tricolore te werken. Heerlijk ontspannend was dat op deze manier.”

Koud kunstje
Doordat de technische praktijkdocent geen flink budget ertegenaan wilde gooien om de Italiaan op te knappen, keek hij goed rond om aan de verschillende onderdelen te komen. “Een Ducati Clubdag was een ideale plek om wat te scoren”, meent Scholten. “Daar staat altijd wel iemand met onderdelen voor oudere types. Verder was het ook vooral veel schoonmaken en heb ik flink wat polijstwerk op de motor uitgevoerd. Dat was een koud kunstje voor me. In het verleden heb ik namelijk gewerkt aan luxejachten die helemaal custom built werden afgeleverd. Die ervaring kwam nu dus weer mooi van pas.”

Ducati 900SS Tricolore

Hoewel de nieuwe eigenaar de Ducati 900SS Tricolore zoveel mogelijk in originele staat wilde houden, moesten er hier en daar toch wat nieuwe spulletjes gekocht worden. Zo ontving de Italiaanse schone onder meer een setje nieuwe remschijven, evenals een rempomp voor de achterste remklauw.

“Dat was echt niet meer te gebruiken, te versleten. Qua nieuwe onderdelen heb ik verder enkel nog een nieuwe vlotter en benzinepompfilter moeten kopen, maar dat was het. Ik heb de motor dus echt low budget op kunnen knappen.”

Eerste eigenaar
Wat later in het gesprek moet Sjoerd Scholten toch terugkomen op het lijstje aan nieuwe onderdelen. “Helemaal vergeten te vertellen, maar er zitten tevens andere uitlaten op, van D&D. Ook weer apart. Bij deze motor zaten twee sets uitlaten, de originele pijpen en een soort raceuitlaat van die tijd. Alleen, die blèrde echt de hele buurt bij elkaar. Uiteindelijk ben ik dus op zoek gegaan naar een leuke vervanging en vond die via een advertentie op Facebook. Boven Groningen woonde iemand die een mooi carbon setje had liggen. Ik had een fotootje van mijn motor doorgestuurd en zegt die verkoper ineens dat ‘ie deze specifieke fiets kende.”

Ducati 900SS Tricolore

De buurman van verkoper Johan bleek de eerste eigenaar van de Tricolore te zijn geweest. “Door het stickertje van KicXstart wist hij zeker dat het om dezelfde motor moest gaan. Johan kende deze Tricolore namelijk behoorlijk goed, omdat zijn buurman af en toe racete met de Ducati. En hij hielp dan vaak mee.”

Hoge funfactor
Hoewel hij niets van het raceverleden van deze specifieke 900SS wist, liep Sjoerd toevalligerwijze ook al rond met snode plannen om deze klassieker op zijn geliefde TT Circuit aan de tand te voelen.

“Dan krijg je toch een veel beter idee waartoe de motor in staat is”, meent hij. Uiteindelijk boekte hij dan ook een plekje voor de CRT Classic Circuitdag waardoor hij de Italiaanse grande dame op het heilige asfalt van Assen los kon laten. “Het is al een oudje natuurlijk, maar zo’n 900SS stuurt echt nog fantastisch”, oordeelt de enthousiaste eigenaar.

Ducati 900SS Tricolore

“Het was heerlijk, lekker stoeien met die Duc. Er zit echt flink wat trekkracht in dat ding, hoor. En ja, de remmen zijn niet heel modern, maar zo’n dikke twin remt natuurlijk al behoorlijk af op de motor. Ik was echt verrast, om eerlijk te zijn. De funfactor ligt tamelijk hoog op deze Italiaan.”

Beetje aan het rondkijken
Door de komst en het klaarstomen van de Ducati 900SS Tricolore is er een bepaald klassiek vuurtje bij Sjoerd Scholten aangewakkerd. Hoewel hij nog altijd zeer gecharmeerd is van moderne sportmotoren, is de 55-jarige Fries stiekem toch al een beetje aan het rondkijken naar een volgende klassieker die hij als project beet kan pakken.

“Ik heb negen jaar een Kawasaki ZXR750 in het bezit gehad. Die kocht ik destijds nieuw en reed daarmee zowel op straat als circuit. Met die fiets kon ik echt lezen en schrijven, was een geweldige motor. Zo’n ZXR zou ik graag nog eens in mijn schuur zien staan. Wie weet komt dat er ooit nog van.”

Ducati 900SS Tricolore


Tekst en fotografie Jarno van Osch/Shot Up Productions

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red