Tegelijkertijd met Yamaha’s gloednieuwe R9 werden ook de vernieuwde kleine broertjes R3 en R125 voorgesteld. Terwijl de Yamaha R125 het in 2025 louter met nieuwe kleurtjes (Icon Blue and Tech Black) doet, gaat de update voor de R3 veel verder.
De R3 hinkte qua design nog wat achterop in het gamma, maar dat is voor 2025 rechtgetrokken met kuipwerk waarmee hij nu helemaal en heel herkenbaar in de sportieve line-up van Yamaha past.
De nieuwe snoet is uitgerust met dagrijlichten, onder de luchtinlaat zitten de kenmerkende winglets (oké, wingletjes), afgeleid van de M1, die samen met het nieuwe kuipwerk voor optimale aerodynamische eigenschappen moeten zorgen. Wat er ook van zij: het ziet er snel en vet uit, hapklaar spek voor de bek van de R3-klant.
Nog hapklaarder als je weet dat de rijklaar 170 kg wegende R3 een smaller zadel kreeg terwijl ook het kuipwerk smaller is dan op het vorige model, in combinatie met een zithoogte van 780 mm krijgt zowat iedereen dan zorgeloos de voetjes aan de grond.
Naast een moderner jasje heeft de R3 ook een nieuwe assist- en slipperclutch, een nieuw lcd-instrumentenpaneel met connectiviteit (kleine uk R125 heeft overigens wel een het 5” TFT-dashboard aan boord) en een USB-aansluiting. Een quickshifter is optioneel verkrijgbaar.
De R3 komt in Icon Blue en Midnight Black, zowel de R3 als de R125 staan vanaf november bij de dealers, op de prijzen is het nog even wachten.