Can-Am Canyon: avontuur op drie wielen

Can-Am Canyon

Met de Ryker lanceerde Can-Am vorig jaar al een sportieve driewieler die ook naar het onverhard lonkte, met de Canyon die begin volgend jaar in drie versies aan het gamma wordt toegevoegd trekt het merk echter alle registers open. Leg je tent (en een pak duiten) al maar klaar.

Stoer, stoerder, stoerst: de eerste keer dat je de Can-Am Canyon ziet kan je niet anders dan onder de indruk zijn van de machine die er met zijn grote zijdelingse oppervlakken een beetje als een BMW R 1300 GS Adventure op drie wielen uitziet. Of anders gezegd: klaar voor elk avontuur. Om dat mogelijk te maken krikte Can-Am de veerweg van de Sachs shocks op naar een forse 260 mm, terwijl het achterwiel 235 mm op en neer kan bewegen waardoor een stevige bodemvrijheid van 160 mm ontstond.

Can-Am Canyon

Rond de twaalfspaaks 16” voorwielen liggen XPS Adventure banden met een stevig profiel, om het zesspaaks aluminium achterwiel ligt eenzelfde XPS Adventure in de maat K225/50-R15. In alle drie de wielen vind je 270 mm remschijven, vooraan worden die gegrepen door Brembo vierzuigerremklauwen, achteraan is dat een enkelzuigerremklauw met geïntegreerde parkeerrem.

Motorisch draait het om de bekende Rotax ACE 1.330cc driecilinder die goed is voor 115 pk en 130 Nm en gekoppeld wordt aan een semiautomaat met zes versnellingen en een achteruit. Altijd handig als je met een driewieler van droog 452 kg het bos in duikt. De Canyon beschikt over vier rijmodi (Sport, All-road, Rally en Eco), het 10,25” TFT-dashboard is hetzelfde als dat van de Pulse en Origin elektrische motoren van Can-Am. Het elektrisch bediend windscherm heeft een geheugenfunctie.

Can-Am Canyon

De Canyon Standard is het basismodel dat voorzien is van alle LinQ montagenokken voor accessoires die je desgewenst als optie (later) kunt bestellen. De Canyon XT is een Standard die voorzien is van een 120 liter grote, driedelige kofferset en verwarmde handvatten voor bestuurder en passagier. De Redrock, tenslotte, voegt zowaar een achteruitrijcamera (echt waar) en Kayaba semiactieve vering aan het pakket toe. Meer info op can-am.brp.com.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red