Lambretta: de terugkeer van een icoon?

Lambretta

Een Italiaans merk dat weer opduikt na een turbulente geschiedenis van stopzettingen en/of eigenaarswissels, het is niks nieuws onder de zon. Ook Lambretta is weer alive and kicking, en dat is al een tijdje zo: het sympathieke Italiaanse scootertje snort al sinds 2017 weer vrolijk rond en komt nu eindelijk ook naar de Benelux.

Lambretta zelf spreekt onomwonden van ‘de terugkeer van een icoon’. Straffe taal, maar hoe je het ook draait of keert kan je er niet omheen dat het merk inderdaad een belangrijke plek inneemt in de geschiedenis van (de subcultuur rond) de scooter. Amper een jaar na de komst van de allereerste Vespa – dat andere icoon – in 1946, sprong staalproducent Innocenti mee op de naoorlogse kar van betaalbare transportmiddelen en ging het met de Lambretta A meteen vol de strijd aan met Vespa.


Innocenti, gevestigd in het Milanese district Lambrate (vandaar de naam) en sinds 1933 gespecialiseerd in stalen buizen voor steigers, had namelijk van bij het begin een uitgesproken idee over wat een scooter moest zijn en hoe die in de markt gezet moest worden. Vooral op vlak van techniek wou Lambretta de directe concurrentie een stapje voor zijn, met meer nadruk op sportieve rijeigenschappen en prestaties. Zo onderscheidde Lambretta zich niet alleen met geavanceerdere veercomponenten, maar ook met een extra ventilator voor het blok zodat de prestaties bij hoge temperaturen of langere ritten niet in het gedrang zouden komen. Via het buizenframe met afneembare zijpanelen was het blok bovendien makkelijk bereikbaar, in tegenstelling tot dat van een Vespa.

Lambretta 1949 Milaan

Mods vs. Rockers
Terwijl Vespa uitgroeide tot een heus symbool van de naoorlogse Italiaanse cultuur en de ‘dolce far niente’ lifestyle, profileerde Lambretta zich uitgesproken rebelser. Met resultaat, want het merk ontwikkelde een trouwe aanhang onder de Mods, een subcultuur die in de late jaren 50 ontstond in Londen en vervolgens niet alleen de hele UK maar ook de rest van de wereld veroverde. Legendarisch is de dagenlange clash tussen de Mods (op scooters, gehuld in parka’s) en Rockers (leren jekkers, op motorfietsen) in de Britse kuststeden in mei 1964 die daarna nog wekenlang de krantenkoppen domineerde.

Lambretta 1961

Niet minder legendarisch is ‘Quadrophenia’, niet alleen een album van The Who maar ook een film (1979) gebaseerd op datzelfde album en vooral een hommage aan de Mod-beweging. Met uiteraard een glansrol voor Lambretta scooters, al waren Vespa’s net zo goed populair bij jonge Mods. Terwijl Vespa ondanks de opkomst van betaalbare wagens altijd bleef doorgaan, kwam het Lambretta-verhaal wel ten einde. Halverwege de jaren 60 werd Innocenti verkocht aan British Leyland, dat in 1971 de scooterproductie overgaf aan Scooters India Limited … en dat betekende meteen het einde van Lambretta. Innocenti zelf ging nog even door, eerst in handen van Maserati-eigenaar Alejandro de Tomaso en later onder de koepel van FIAT, waarna in 1997 ook over Innocenti definitief het doek viel.

Lambretta 1960

Menukaart
Hoewel er al voor 2017 een paar halfslachtige pogingen werden ondernomen om Lambretta nieuw leven in te blazen, kwam het idee pas goed van de grond toen een aantal investeerders de handen in mekaar sloegen en Lambretta GmbH opstartten. Na een initiële samenwerking met de Oostenrijkse KSR Group (die de activiteiten in de Benelux intussen volledig heeft stopgezet) wordt Lambretta nu in acht Europese landen verdeeld door de Moteo Group die onder meer ook Suzuki, Benelli en SYM in de portefeuille heeft; waarbij uiteraard ook het dealernetwerk serieus wordt aangepakt.

En hier is waar het schoentje van de ‘terugkeer van een icoon’ een beetje wringt, want in tegenstelling tot eeuwige rivaal Vespa valt Lambretta voor de productie op dit ogenblik nog steeds terug op derden. Zo worden de V-modellen (zie verderop) geproduceerd door de bekende Taiwanese scooterfabrikant SYM. Lambretta beschikt op dit ogenblik dus (nog?) niet over een eigen fabriek, maar benadrukt wel dat hun scooters geen eenheidsworst zijn. “Het is niet zo dat we bij een Chinese fabrikant in de menukaart zijn gaan snuisteren en volgens de gebruikelijke formule (‘doe maar dit frame, dat blok en dit design’) een modelgamma hebben samengesteld dat eruitziet als al de rest”, klinkt het stellig.

Lambretta

Van 19 tot 99 jaar
Toegegeven, het design van de verschillende modellen ligt grotendeels in lijn met wat er toentertijd uit de Innocenti-koker rolde. Al wijzigde er wel een en ander, zo maakte de staalfabrikant indertijd consequent gebruik van buizenframes, terwijl Vespa’s van bij het begin opgebouwd waren rond een monocoque frame. Anno nu kiest Lambretta voor een combinatie van beide, daarnaast blijft het merk trouw aan de filosofie dat een scooter makkelijk te customizen moet zijn en zijn de zijpaneeltjes (op topmodel G350) dus nog steeds eenvoudig te verwijderen.

Net als toen mikt Lambretta ook nu weer op dat marktsegment dat net even iets minder braaf is dan de jongens en meisjes die op de Vespa-kar zitten. Dat marktsegment is overigens ruim te interpreteren, zo blijkt uit de doelgroepen die Lambretta met hun nieuwe modellen voor ogen heeft. Van jongvolwassenen die in Lambretta een stijlvol transportmiddel zien over Mod-nostalgici, urban commuters, vintage- en retro-liefhebbers tot verzamelaars en customizers: voor elk wat wils. Je zou er bijna een ‘van 19 tot 99 jaar’-sticker op willen plakken.

Lambretta

Neemt niet weg dat de Lambretta’s van nu erg stijlvol voor de dag komen, met een design dat menig scooterliefhebber zal charmeren. Het brede gamma biedt – warempel! – daadwerkelijk voor elk wat wils. De V-modelreeks werd ontwikkeld als betaalbaardere optie, met dit instapmodel mikt Lambretta vooral op rijders die zowel in aankoop als onderhoud & herstelling budgetbewust(er) denken. Het X-gamma is sportiever gestyled, terwijl de G-reeks geënt is op de Lambretta-stijl van toen. Fijn dat het er allemaal echt goed uitziet, maar minstens even belangrijk is hoe het rijdt. Wij trokken naar Duitsland, meer bepaald het Bergisches Land op een dertigtal kilometer van Keulen, om dat uit te zoeken. Overigens ook een aanradertje met een motorfiets, deze streek!

In het zadel
Het eerste model dat Lambretta in 2017 lanceerde was de V-reeks. In vergelijking met de andere modellen is de V-Special duidelijk van een andere orde. Niet zo gek voor het instapmodel natuurlijk, maar het verschil is toch best groot. Het is ongetwijfeld ook deels te wijten aan het feit dat de X- en G-reeksen waarmee we vandaag ook op pad gaan een stuk recenter zijn, maar de V125 Special voelt in dit gezelschap wat minder doordacht aan. Zo is het dashboard wat verwarrend met een kleine, analoge snelheidsmeter bovenaan en daaronder een digitaal display waar de toerenteller disproportioneel groot wordt weergegeven. De gasrespons voelt nogal elastiekerig aan, al accelereert deze V125 Special tegelijk forser dan de sportiever vormgegeven X125. Met het label ‘instapmodel’ in gedachten stuurt en remt de V125 Special in elk geval meer dan oké, handige feature is dan weer dat de richtingaanwijzers piepen zodat je ze niet vergeet uit te zetten.

Lambretta

De X300 is duidelijk sportiever getekend dan de V- en G-modellen. Wellicht verklaren die sportievere intenties ook de beduidend hardere vering die oneffenheden niet naadloos wegfiltert, voor een scooter die wellicht vooral ingezet wordt in de stad had dat wat comfortabeler gemogen. Verder reageert de X300 zoals je mag verwachten; voorspelbaar en direct op het gas, de remmen mochten dan weer wat meer feedback bieden. Tik je zoals ik nauwelijks de 1m60 aan, dan is de vrij compacte X300 meer dan ruim genoeg terwijl een collega die 1m90 tegen de meetlat zet met z’n knieën geen blijf weet. 

Lambretta

Ben je wat langer, dan is de G350 dus de meer comfortabele keuze. Hoewel ‘ie voor mij dan weer een tikje groot aanvoelt, is de zithouding erg comfortabel en relaxed. De G350 is het paradepaardje van het gamma, en dat zie je ook aan de styling en de afwerking. De G350 is in alle opzichten luxueuzer en ruimer opgevat, met onder meer een TFT-display. Krijg je bij de V en X-modellen met geen mogelijkheid een helm onder het zadel gestouwd, dan lukt dat op de G350 net – al moet je naar gelang de helmmaat wel een beetje overtuigingskracht aan de dag leggen. Hoewel je aan boord van de G350 meer trillingen ervaart en het gashendel minder direct reageert dan op de X300, voelt hij verder over de hele linie stabieler en comfortabeler, zeker qua vering en (doseerbaarheid van en gevoel in de) remmen.

Lambretta

Conclusie Op de V125 Special na – die met 4.699 euro een duizendtal euro goedkoper is dan een vergelijkbaar model bij de Italiaanse concullega’s – snort Lambretta rond in dezelfde prijscategorie als belangrijkste concurrent Vespa. Hoewel de V-reeks gebouwd wordt bij SYM, is de half-Italiaan wel een fors pak duurder dan z’n Taiwanese evenknie. Toegegeven, de Lambretta ziet er een stuk charmanter uit en heeft ook z’n merknaam mee, maar of dat de meerprijs rechtvaardigt zal de potentiële koper zelf moeten uitmaken. Zowel de X125, X300 als G350 staan in de showroom met prijskaartjes die (op maximaal een paar honderd euro na) gelijklopen met die van Vespa.

Ga je muggenziften, dan moet je toegeven dat Vespa toch nog net een treetje hoger staat op de heritage-ladder wegens er nooit mee opgehouden en nog steeds volbloed Italiaans; al zal dat de Lambretta-liefhebber niet tegenhouden. Het herboren merk zet de aanval op de Lage Landen immers stevig in met een bijzonder goed uitziend gamma dat 50 tot 350cc overspant. Geruggesteund door het netwerk van Moteo en met een ervaren fabrikant als SYM achter de schermen, is het wellicht slechts een kwestie van tijd voordat de sympathieke half-Italiaantjes opnieuw regelmatig zullen opduiken in het straatbeeld.

Lambretta

Lambretta V125 Special: luchtgekoelde vierkleps 125cc 1cil. • 11,4 pk @ 8.500 tpm • 9,2 Nm @ 7.000 tpm • 134 kg • € 4.699,-

Lambretta X125: luchtgekoelde vierkleps 125cc 1cil. • 13 pk @ 9.500 tpm • 11,5 Nm @ 7.500 tpm • 174 kg • € 6.499,-

Lambretta X300: vloeistofgekoelde vierkleps 275cc 1cil. • 24,5 pk @ 7.500 tpm • 25 Nm @ 6.250 tpm • 174 kg • € 7299,-

Lambretta G350: vloeistofgekoelde vierkleps 330cc 1cil. • 27 pk @ 7.500 tpm • 27 Nm @ 6.250 tpm • 173 kg • € 7.999,-

Meer info: lambrettascooters.nl


Tekst Sarah Van de Mosselaer • Fotografie Lambretta / Archiefbeelden lambretta.com

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red