Ducati brengt eerbetoon aan Senna met limited edition Monster

Ducati Monster Senna

Ducati lanceert een limited edition Monster als eerbetoon aan Ayrton Senna. De Monster Senna komt op 341 exemplaren: 3 voor het aantal wereldtitels dat Senna won in de Formule 1, 41 voor het aantal Grand Prix dat Ayrton won.

Ayrton was een fervent Ducatist en een van de eerste bezitters van een Monster 900, vandaar dat de Bolognezen ervoor kozen om een Monster in een Senna-jasje te stoppen. De special livery is geïnspireerd op de kleuren van Senna’s helm die verwijzen naar de Braziliaanse vlag.

Ducati Monster Senna

De paden van Ducati en Ayrton Senna kruisten elkaar voor het eerst in 1990, toen Claudio Castiglioni, destijds eigenaar van Ducati en een grote fan van Senna, de drievoudig wereldkampioen een 851 SP gaf. Uit de wederzijdse bewondering kwam ook nog een Ducati 916 Senna voort, een gelimiteerde versie op 300 stuks die in 1994 werd voorgesteld.

Ducati Monster Senna

Een paar maanden voor de start van de productie van de Ducati 916 Senna kwam de Formule 1-coureur om het leven, maar na overleg met de familie besloot Ducati de productie toch te laten doorgaan. De eerste serie was in no-time uitverkocht en werd gevolgd door nog twee series in 1997 en 1998, met kleuren gekozen door Ayrtons broer  Leonardo.

Ducati Monster Senna

In 2014 werd op de Braziliaanse markt nog een 1199 Panigale Senna gelanceerd op 161 stuks – hetzelfde als het aantal Grand Prix dat door Ayrton werd gereden. En nu is er dus de Monster Senna, die naast de speciale kleurstelling (met onder meer gele accenten op de Termignoni’s en de remklauwen) nog een aantal andere specifieke features meekreeg:  een sportzadel met logo, dashboardanimatie, gefreesde alu voetsteunen, gesmede alu wielen (-1,86 kg), een motorhoes, een genummerde plaquette op de kroonplaat en een certificaat van echtheid.

De Monster Senna is er vanaf 29.000 euro, meer info vind je op de dedicated website.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red