2024: “We gaan het zien”

Joost Overzee

• Ter gelegenheid van de Easy Toys TT van Assen brengt MV Agusta in gelimiteerde oplage een F4 1000 RRR Eemshaven Edition. Deze machine van € 95.000,- wordt onthuld in het bijzijn van de stoffelijke resten van de eerder dit jaar overleden Giacomo Agostini.

• Met gedoogsteun van de VVD en De Telegraaf pleit Premier Wilders in het eerste coalitiedebat voor herinvoering van loodhoudende benzine. Een liter sap zal minimaal 50 eurocent goedkoper moeten worden dan de inmiddels ingeburgerde 95 en 98. De maatregel maakt deel uit van een omvangrijk pakket maatregelen binnen Wilders’ ‘Brown Deal’.

• Om de twee resterende Japanse fabrikanten te blijven benadelen, wordt door Dorna niet getornd aan aero-technologie; zij het met de verplichte toevoeging van adaptieve cruise control om kettingbotsingen na slipstreamen te voorkomen.

• Over aanzuigende werking gesproken: de door premier Wilders afgekondigde migratiestop leidt tot een acute economische terugval en speelt onverwacht de Partij voor de Dieren in de kaart; men kan van jonge witte Nederlanders immers niet verwachten om in slachthuizen te werken, of überhaupt iets productiefs uit te voeren.

• De inspanningen van het CDA om 125cc-motoren rijbewijs B-fähig te maken, worden door ad interim staatsecretaris van Verkeer & Infrastructuur Arjan Everink van tafel geveegd op basis van een nieuw SWOV-rapport onder de titel: ‘Iedere schram is er een te veel’.

• Ondanks steekproeven en dopingcontroles voor, tijdens en na trainingen en races, wordt Andrea Iannone met een straatlengte voorsprong wereldkampioen WorldSBK. “Een zwarte dag voor de motorsport en een slecht voorbeeld voor de jeugd”, laat een FIM-hoogwaardigheidsbekleder zich ontvallen tijdens een congres in Noord-Korea over een meer humane toekomst van de motorsport.

• Om de filedruk te verminderen wordt met ingang van augustus 2024 de maximumsnelheid op snelwegen verhoogd naar 160 km/u. Na langdurig coalitieoverleg gaat de staatssecretaris van Verkeer & Infrastructuur overstag, op voorwaarde dat bijscholingscursussen uitgevoerd zullen worden door de Koninklijke Motorbond onder persoonlijke begeleiding van Arjan Everink.

• Het Nederlands elftal weet in de voorrondes van het EK in Duitsland de nul vast te houden tegen Liechtenstein en Oezbekistan, wat de harde supporterskern viert met het slopen van de Brandenburger Tor onder de noemer ‘de onderste steen moet boven’. Minister Overmars van Volksgezondheid, Welzijn en Sport noemt de daders via whatsapp ‘ongelooflijke lullen’ en voegt enige foto’s toe uit eigen archief.

• Het Trimbos Instituut baart opzien met een stand op de Motorbeurs Utrecht. Hiermee protesteert men niet zozeer tegen de horecaprijzen (€ 9,50 voor een hotdog met 1 zakje mosterd), maar vooral tegen de gevaren van obesitas. De MBU-organisatie blijkt ongevoelig voor het signaal en sluit voor 2025 een samenwerking niet uit tussen de MBU en de Horecava onder de voorlopige werktitel ‘Mora Motorbeurs Utrecht’.

• Over vetzucht gesproken: tijdens een ‘minder, minder, minder’-toespraak richt minister-president Wilders zijn pijlen op de fatbike. Tot verbijstering van Bij1 zegt hij toe alle Rodney’s en Chayenne’s op hun gestolen fatbikes terug naar eigen land te sturen en dat valt weer niet lekker bij elektropartij Volt en de Gooise VVD-enclave. Wordt vervolgd.

• Opstootje tijdens de Motorbeurs Utrecht: betogers van Extinction Rebellion plakken zich vast aan motorfietsen en bekladden ze met gepelde tomaten uit blik. Helaas voor de anti-fossiele demonstranten hebben ze uitgerekend de stand van Kawasaki voor hun actie gekozen. De politie arresteert standhouder Henk S. wegens openlijke geweldpleging tegen de 180 actievoerders en bezorgt het Utrechts Medisch Centrum een onverwacht druk weekend.

• Na 18 zeges op rij in de Moto3, spreekt Collin Veijer zich in Sepang voor het eerst uit over zijn kansen op de WK-titel: “We gaan het zien.”

Joost Overzee

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red