Triumph onthult  TF 250-X crossmotor

Triumph TF 250-X

Dat Triumph zich op MX- en enduroterrein zou wagen, was al (veel) langer bekend, nu hebben de Britten een eerste crosstelg voorgesteld: de TF 250-X.

De viertakt crosser is volledig in-house door Triumph ontwikkeld en is opgebouwd rond een volledig nieuw alu chassis. De brandnieuwe, compacte 249,5cc DOHC eencilinder kreeg een gesmede aluminium zuiger, titanium kleppen en lichtgewicht magnesium carterdeksels. Triumph spreekt van ‘een krachtig blok’ en ‘de beste pk/gewichtsverhouding’ maar los van het rijklaargewicht van 104 kg worden er vooralsnog geen precieze cijfers vrijgegeven.

Triumph TF 250-X

Op vlak van premium componenten hebben toekomstige kopers alleszins weinig te klagen, met instelbare 48 mm KYB UPSD voor en eveneens instelbare KYB piggyback achter met respectievelijk 310 en 305 mm veerwegen.

De remmen werden bij Brembo uit het rek geplukt: de tweezuigerremklauw voor en enkelzuigerklauw achter grijpen in op een 260 en 220 mm schijf. De DirtStar 7000 Series aluminium velgen met gefreesde aluminium naven zijn standaard geschoeid met Pirelli Scorpion MX32 rubber.

Triumph TF 250-X

Uiteraard is er een hele resem race-accessoires beschikbaar, zoals een full titanium Akrapovič uitlaatsysteem, Xtrig holeshot device, launch control-module, MX Tune Pro wifi-module, een ander zadel en een vervangsetje voor de kuipdelen.

De Triumph TF 250-X staat vanaf voorjaar 2024 bij de dealer en moet in de Benelux 11.395 euro kosten. Later volgend jaar volgt ook de lancering van de TF 450-X en de nieuwe Triumph enduro-modellen.

Voor de verkoop en onderhoud van het cross- en endurogamma rolt Triumph het komende jaar een nieuw netwerk uit van gespecialiseerde MX-dealers. Meer info daarover vind je op de Triumph website.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke