Eindelijk: de nieuwe Royal Enfield Himalayan

Royal Enfield Himalayan

De voorbije zeven jaar slaagde de Royal Enfield Himalayan erin om een degelijke reputatie op te bouwen als complexloze en eenvoudige lichte adventure, maar ook bij Royal Enfield zullen ze erkennen dat een model zeven jaar onveranderd in de catalogus houden toch een beetje van het goede te veel is. De nieuwe is gelukkig veel meer dan een update.

Met zijn luchtgekoeld 411cc monocilindertje van 24 pk en vijfversnellingsbak was de eerste versie van de Himalayan geen pk-braker, al weerhield dat talloze avonturiers er niet van om aan het stuur van de sympathieke Enfield de wereld rond te reizen. Willen die dat rondje nog eens overdoen op een nieuwe Himalayan, dan zullen ze sneller terug zijn want het nieuwe motorblok is een stuk pittiger.

Royal Enfield Himalayan

De watergekoelde, 452cc eencilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen knijpt er bij 8.000 toeren 40 pk uit, terwijl het koppel bij 5.500 toeren piekt op 40 Nm. Dat zijn nog altijd geen waarden om steil van achterover te slaan, maar vergeleken met de oude Himalayan komt het verschil toch al in de buurt van de spreekwoordelijke slok op de borrel.

De versnellingsbak telt nu zes gangen, het blokje wordt via ride-by-wire aangestuurd en vanaf het nieuwe TFT-dashboard kan je meerdere rijmodi selecteren. Da’s modern en tegelijk stelt de wereldreiziger zich dan de vraag of de lokale motorboer in Timboektoe daar nog raad mee weet als de Enfield er eventjes geen zin meer in heeft.

Royal Enfield Himalayan

Het rijwielgedeelte is nog altijd een combinatie van een stalen frame met voor en achter aardig wat veerweg. De grondspeling groeide van 220 naar 230 mm, de 200 millimeter veerweg voor en achter bleef onveranderd. De upside-down voorvork is wel nieuw, de oude Himalayan vertrok nog met een klassieke vork richting de einder.

Aan de wielmaten raakte Royal Enfield niet, de Himalayan staat dus nog altijd op een 21” voorwiel en een 17” achterwiel met daar omheen Ceat rubber. De voorste remschijf groeide van 300 naar 320 mm, achteraan evolueerde de schijf van 240 naar 270 mm. Het tweekanaals-ABS is nog altijd uitschakelbaar.

Royal Enfield Himalayan

De Royal Enfield Himalayan komt in Hanle Black, Kamet White, Slate Himalayan Salt, Slate Poppy Blue en Kaza Brown. Royal Enfield voorziet in aardig wat accessoires zoals een hoger windscherm, een koplampgrille, radiatorbescherming, skid plate, koffers en valbeugels. De valbeugels in hangoorstijl langs de benzinetank behoren tot de standaarduitrusting. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red