Twee jaar geleden toonde MV Agusta op de EICMA al een prototype van wat toen het ‘9.5 Project’ en de ‘Lucky Explorer’ genoemd werd. Vandaag haalt de motorbouwer uit Varese het doek van de definitieve versie: de LXP Orioli, waarbij LXP de afkorting van ‘Lucky Explorer’ is.
MV omschrijft de LXP Orioli zelf als ‘the first luxury all-terrain motorcycle’, marketingpraatjes die je sowieso met een korrel zout moet nemen en die vooral bedoeld is om de prijs van 30.000 euro (!) te rechtvaardigen. Die prijs staat trouwens nog niet honderd procent vast, maar je kan alvast naar de MV-dealer om je handtekening op een bestelformulier te zetten.
De LXP Orioli wordt eind maart in de winkels verwacht, de Orioli Edition is beperkt tot vijfhonderd stuks en allemaal komen ze met een handtekening van viervoudig Dakarwinnaar Edi Orioli op de tank en een titanium Termignoni uitlaat met carbon demper in een kistje als extraatje. Fraai.
MV heeft al vijftien jaar een bijzondere voorliefde voor driecilinders en voor de LXP Orioli ontwikkelden de Italianen een compleet nieuw blok. De inlaat- en uitlaatkleppen, de uitgaande as van de transmissie en de oliepomp werden overgenomen van de 800cc triple, al de rest is nieuw.
De 931cc driepitter is goed voor 124 pk bij 10.000 tpm en 102 Nm bij 7.000 tpm, minstens even belangrijk is dat 85 % van het maximale koppel al bij 3.000 toeren per minuut beschikbaar is. Het blok weegt amper 57 kilo en MV klopt zich trots op de borst dat ze daarmee het lichtste blok in hun klasse gebouwd hebben. Dat zie je jammer genoeg niet aan het totaalgewicht van de machine, want met 224 kilo droog is de LXP Orioli zeker niet uitzonderlijk licht.
Nog even over het blok met dubbele nokkenassen: dat heeft een contra-roterende krukas om de motor wendbaarder te maken, nokkenassen met DLC coating om de interne wrijving tot een minimum te herleiden en een cassette-versnellingsbak. “Vroeger focusten we bij de ontwikkeling van een motorblok vooral op vermogen, voor deze specifieke motor was koppel veel belangrijker. Best een aanpassing voor ons”, aldus MV R&D-directeur Brian Gillen.
De 931cc driecilinder wordt gekoppeld aan een nieuwe up/down quickshifter die in alle omstandigheden zijn werk doet. Gas open of gas dicht, maakt niet uit, je kunt altijd op- of afschakelen zonder de koppeling in te knijpen. Het blok en de rest van de motor zullen volledig in Varese gebouwd worden.
Bij MV houden ze wel van een pot elektronica en dat was bij de ontwikkeling van de LXP Orioli niet anders. De knoppenwinkel op het stuur is helemaal nieuw en verlicht, de startknop gebruik je onderweg om van rijmodus te wisselen. Daarvoor heb je keuze uit Touring, Urban, Offroad en Custom All-Terrain waarbij je in die laatste rijmodus de gevoeligheid van het gashendel, de gasrespons, de toerentalbegrenzer en het maximale koppel instelt.
Zijn verder instelbaar (bij stilstand): de mate waarin de tractiecontrole ingrijpt (apart instelbaar voor de weg op vijf niveaus en op twee niveaus voor off-road), front lift control (houdt de motor stabiel bij acceleraties, maar is geen echte wheelie-controle), motorrem en ABS. Cruisecontrole is standaard en de motor gaat soepel van de cruisecontrole af door het gashendel naar voren te draaien. De LXP Orioli heeft geen radar, de cruisecontrole is dus niet adaptief.
MV’s luxe allroad heeft een keyless startsysteem, het 7” TFT dashboard is voorzien van Bluetooth en WiFi. Alle elektronische updates kunnen gewoon bij jou in de garage gebeuren, daarvoor hoef je niet meer langs de dealer. De MV Ride App is vernieuwd met meer navigatiefuncties en is nu voorzien van een Mobisat antidiefstalsysteem met geolocalisatie. Die laatste functie is één jaar gratis en wordt daarna omgezet in een betalend abonnement. Ledverlichting rondom is uiteraard aanwezig.
Het hoofdframe en subframe zijn gemaakt van stalen buizen, de twee worden aan mekaar gelinkt met bouten. De achterbrug is een dubbelzijdig aluminium exemplaar. De LXP Orioli staat op Excel spaakwielen, 21” voor en 18” achter. De hele elektronicawinkel werd op punt gezet voor het gebruik van Bridgestone A41 wegbanden en AX41 offroad rubbers.
Sachs levert de vering: een volledig instelbare upside-down met 48 mm vorkpoten en 210 mm veerweg vooraan, achteraan zit een evenzo volledig instelbare monoshock met dezelfde hoeveelheid veerweg. Je vertraagt de MV met een stel Brembo Stylema monobloc remklauwen die hun werk doen op twee 320 mm remschijven, achteraan vind je een Brembo dubbelzuiger remklauw en een 265 mm remschijf.
Het Continental MK100 ABS heeft een offroad-functie die je al rijdend kan selecteren, het ABS compleet uitschakelen kan enkel als de motor stilstaat. Het zadel is instelbaar op een zithoogte van 850 of 870 mm. De LXP Orioli komt standaard met zijkoffers met een inhoud van 32 en 39 liter, in de benzinetank gaat 20 liter peut.
Met de LXP Orioli waagt MV Agusta zich aan een compleet nieuw segment. Best opmerkelijk als je weet dat MV nu onder de KTM-Husqvarna-GasGas-vlag van Pierer en co vaart en daar hadden ze niet bepaald een gebrek aan allroads. Bij MV maken ze er trouwens geen geheim van dat ze hulp kregen uit Mattighofen bij de afwerking van het model dat al langer in ontwikkeling zat.
De prijs van 30.000 euro is op zich niet meer uitzonderlijk in de motorbranche, maar voor een machine zonder elektronische vering of radargestuurde elektronica is het toch veel poen. Benieuwd of MV Agusta ermee wegkomt en welke modellen er nog zullen volgen op basis van dit platform.