Nieuwe Suzuki V-Strom 800

Suzuki V-STROM 800

Suzuki trekt nog maar eens een V-Strom van de plank, het nieuwe broertje van de eerder dit jaar gelanceerde V-Strom 800DE is meer toegespitst op straatgebruik.

Tussen de framebuizen zit uiteraard de 776cc, 270° paralleltwin met dubbele balansas, goed voor 84 pk @ 8.500 tpm en 78 Nm @ 6.800 tpm. Qua elektronica zien we de usual suspects: rijmodi (Active, Basic en Comfort), uitschakelbare tractiecontrole, quickshifter (up/down), assist- en slipperkoppeling, Low RPM Assist, ABS (twee standen)… alles netjes overzichtelijk gepresenteerd in het 5 inch TFT-kleurendisplay. Ledverlichting rondom maakt het plaatje af.  

Suzuki V-STROM 800

Naast de duidelijk meer straatgerichte aanpassingen (19 en 17 inch gegoten alu velgen in plaats van de 21 en 17 inch spaakwielen op de DE) focust de V-Strom 800 ook meer op comfort over de lange afstand. Het grotere windscherm is in de hoogte verstelbaar (drie standen) en de zitpositie werd aangepast: het stuur staat 13 mm lager en 23 mm verder van de rijder, de handvatten staan 15 mm dichter bij elkaar. De voetsteunen werden dan weer 7 mm hoger en 14 mm verder naar achteren geplaatst. Verder is de zadelhoogte 25 mm lager ten opzichte van de V-Strom 800DE (825 versus 855 mm).

Suzuki V-STROM 800

Waar de DE het doet met axiaal gemonteerde tweezuigerklauwen, krijgt de V-Strom 800 twee radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauwen voor optimale remprestaties op het asfalt. Ook de vering is uiteraard toegespitst op straatrijden, met een Showa upside-down met 150 mm veerweg voor (veervoorspanning instelbaar) en eveneens 150 mm veerweg achter (veervoorspanning en ingaande demping verstelbaar). De tankinhoud blijft gelijk: 20 liter. Standaarduitrusting op de DE zoals handkappen, carter- en radiatorbescherming zijn logischerwijs optioneel op de V-Strom 800.

De Suzuki V-Strom 800 wordt nog dit jaar bij de dealers verwacht, en wel in Pearl Vigor Blue, Glass Sparkle Black en Metallic Mat Steel Green. Prijzen worden pas later bekendgemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red