Ducati Monster 30° Anniversario

Ducati Monster 30° Anniversario

Ducati’s illustere Monster bestaat 30 jaar en je zou je zelfs af kunnen vragen of Ducati zonder de Monster dit soort feestjes überhaupt had kunnen vieren. Eind jaren 80 was het voortbestaan van Ducati namelijk alles behalve zeker, paar schamele racesuccessen daargelaten lukte het de Italianen op geen enkele wijze de weg naar het grote publiek te vinden. Het was de Monster die in 1993 voor de ommekeer zorgde.

De eenvoud van Miguel Galluzzi’s concept was ook de kracht; de techniek was al in huis (900SS blok en 851 frame) en de looks deden de rest bij het hooggeëerd publiek. De Monster was een instant succes, geholpen door een oneindige rits aan variaties (600, 750, 696, 821, 1000, 1100,1200 etc.) rolden er tot op heden dik 350.000 (!) van de Bolognese band.

Ducati Monster 30° Anniversario

Kortom, genoeg redenen om het feestje extra luister bij te zetten met een ‘special’ – iets dat je wel aan Ducati over kunt laten, ze grossieren erin. De Monster 30° Anniversario is in dit geval een in speciaal feesttenue gehulde variant op de al bestaande Monster SP. Naar goede traditie haalt Ducati de tricolore verfbus van zolder en rust het de jarige job en passant uit met paar feestelijke extra’s.

Meest in het oog springend zijn de gesmede velgen die het (onafgeveerde) gewicht reduceren met 1,86 kg en de carbon spatborden voor en achter. Alles bij elkaar zet de 30° Anniversario 4 kilo minder op de weegschaal dan de standaard Monster. Vering en remmen kennen we van de SP, oftewel volledige instelbare Öhlins rondom en top notch Brembo Stylema’s in het geval het feestje uit de hand mocht lopen. Verder zegt Ducati de rijmodi opnieuw gekalibreerd te hebben, vanwege de lichtere wielen…

Ducati Monster 30° Anniversario

Motorisch is er niets nieuws onder de zon, ook in de 30° Anniversario is de 937cc L-twin goed voor 111 pk en een koppelpiek van 93 Nm. De dubbele Termignoni dempers dragen dus vooral bij aan de looks. Met succes, overigens. Om het exclusiviteitsgehalte van het fuifnummer nog wat extra aan te zetten bouwt Ducati de 30° Anniversario in een beperkte oplage van 500 stuks.

Wat dat gaat kosten? Daar is de importeur op het moment van schrijven nog niet uit. Maar wetende dat de SP al voor € 17.900,- in de boeken staat (BE: € 15.190,-) zal het wel even slikken zijn…

Ducati Monster 30° Anniversario

• 30° Anniversario livery
• Plaque met motornaam en nummer (XXX/500)
• Sport zadelvorm met logo
• Straatlegale Termignoni slip-on
• Rijklaargewicht 184 kg
• Öhlins stuurdemper
• Öhlins NIX30 voorvork
• Öhlins schokdemper
• Gesmede Aluminium wielen (-1,86 kg)
• Carbonfiber voor- en achterspatbord
• Rijmodi opnieuw gekalibreerd, nieuwe rijmodus Wet
• Brembo 320 mm schijven met aluminium inserts, Stylema monobloc remklauwen, radiale rempomp en gesinterde remblokken
• Li-Ion accu
• Pirelli Diablo Rosso IV banden
• Flyscreen
• Afdekkap duozit
• Bijpassende motorhoes
• Certificaat van echtheid

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT