Nieuw van BMW: de CE 02

BMW CE 02

Twee jaar na de introductie van de CE 04 elektrische scooter voegt BMW een kleinere variant aan zijn gamma toe. De CE 02 komt in het voorjaar van 2024 in twee versies op de markt en moet de stad veroveren. En omdat een noviteit niet zonder een lepel marketing kan, werd voor het vehikel zelfs een nieuwe term bedacht: een eParkourer.

Voor wie zich bij het begrip ‘parkour’ niks kan voorstellen, dat zijn die hippe vogels die door de stad sprinten en er een sport van maken om langs afvoerpijpen gebouwen omhoog te klimmen, van dak naar dak te springen om dan finaal weer van de tweede verdieping naar beneden te jumpen. Zonder armen of benen te breken, althans dat is de bedoeling. Bij parkour draait het allemaal om behendigheid en doorzicht, twee troeven waarmee de CE 02 door het drukke stadsverkeer wil flitsen.

Om de CE 02 binnen het bereik te brengen van een zo groot mogelijke doelgroep komen er twee versies: een variant met een 15 pk sterke motor en dubbele batterij en een versie van 5 pk met een enkele batterij. De eerste haalt een topsnelheid van 95 kilometer per uur, heeft een actieradius van 90 kilometer en weegt 132 kilo. De snelheid van de 5 pk sterke CE 02 is begrensd op 45 kilometer per uur.

BMW CE 02

Qua rijwielgedeelte zijn de twee versies identiek, je zit dus altijd op 750 mm boven de grond met je achterwerk. De CE 02 heeft ongeacht de versie twee rijmodi: Flow om soepel door de stad te cruisen en Surf als het wat sneller mag. De derde rijmodus Flash (nog wat snediger) zit in het Highline optiepakket.

De CE 02 komt standaard met een gewone lader waarmee je de 15 pk-versie vanaf helemaal leeg tot weer helemaal vol oplaadt in iets meer dan vijf uur. Met de 1.5 kW snellader knijp je anderhalf uur van de laadtijd af. In zijn krachtigste versie levert de eParkourer 55 Nm waarmee het sympathieke scootertje in drie seconden van nul naar vijftig kilometer per uur accelereert.

Opmerkelijk is dat vanaf het blokje het vermogen eerst via een getande riem aan de rechterkant van de CE 02 naar achter wordt gestuurd tot een dwarsas, waarna een tweede getande riem aan de linkerkant van de scooter naar het achterwiel loopt. Volgens BMW garandeert deze ingewikkelde constructie (BMW gebruikt het bijvoeglijk naamwoord ‘gesofisticeerd’) de beste plaatsing van het zwaartepunt en een neutraal rijgedrag.

BMW CE 02

Om het jonge volkje extra aan te spreken en te tonen dat BMW helemaal mee is met z’n tijd, creëerde het Duitse merk de BMW Motorrad MetaRide. In die virtuele wereld kan je in de vorm van een avatar een virtuele testrit maken met de CE 02. Verder zijn er ook BMW smart glasses op komst waarop je alle dashboardinformatie zal kunnen zien. Het fysieke dashboard op de CE 02 is uiteraard een TFT-exemplaar met USB-C aansluiting om de smartphone te kunnen opladen. Monteer je telefoon in de optionele houder van SP Connect, installeer de BMW Motorrad Connected app en verbind je telefoon via Bluetooth met de scooter om van een extra dashboard te genieten.

BMW voorziet een accessoirescatalogus met daarin onder andere een 29 liter topcase en diverse zachte zijtassen met inhouden die variëren van zestien tot zestig liter in totaal. De BMW CE 02 moet in het voorjaar van 2024 in de winkels staan. Officiële adviesprijzen gaf BMW nog niet.

BMW CE 02

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke