Het was een publiek geheim dat Triumph een uitbreiding van het gamma richting de kleinere cilinderinhouden voorbereidde, en nu weten we ook hoe de Britten dat gaan doen. De Speed 400 en Scrambler 400 X maken eerst in India hun opwachting en zullen in het voorjaar van 2024 ook op de Europese markt gelanceerd worden.
Voor de nieuwe tweeling ontwikkelde Triumph een compleet nieuw monocilindertje met een longinhoud van 398cc. Dat is met 39,5 pk @ 8.000 tpm en 37,5 Nm @ 6.500 tpm beslist geen luierik. Leg je er bijvoorbeeld de technische fiche van een Royal Enfield Scram 411 naast, dan merk je dat die monocilinder van vergelijkbare grootte het met 25 pk en 32 Nm moet doen.
De watergekoelde mono van de Triumph heeft twee bovenliggende nokkenassen in de cilinderkop en een volgens de fabrikant perfect uitgebalanceerde krukas om het evenwicht bij lage snelheden te verbeteren. De communicatie tussen rechterhandvat en motorblok gebeurt via ride-by-wire en ondanks de beperkte cilinderhoud is er standaard tractiecontrole aanwezig. Sterker nog, de tractiecontrole is uitschakelbaar.
De Speed 400 en de Scrambler 400 X krijgen daarnaast allebei een tweekanaals Bosch ABS, om op de Scrambler 400 X nog wat spielerei mogelijk te maken is het ABS op die motor uitschakelbaar. Het blok wordt aan een zesversnellingsbak met slipperkoppeling, eh, gekoppeld. De koppeling is trouwens bekrachtigd, waardoor er minder handkracht nodig is om het hendel te bedienen.
Het blokje heeft een onderhoudsinterval van zestienduizend kilometer, de twee machines komen met twee jaar garantie ongeacht het aantal kilometers. Puur op basis van het bovenstaande is het al overduidelijk dat Triumph ook in de kleinere cilinderinhouden een heel volledig pakket wil aanbieden en dan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over het motorblok gehad.
Net als het motorblok is ook het rijwielgedeelte compleet nieuw. Het hoofdframe is een ruggengraatframe van stalen buizen met een aangeschroefd subframe, de dubbelzijdige swingarm is een gegoten aluminium exemplaar.
De Speed 400 staat op twee 17 inch wielen, de Scrambler 400 X trekt ten strijde met een 17 inch achterwiel en een 19 inch voorwiel. De niet-instelbare 43 mm upside down Big Piston voorvork van de Speed 400 heeft 140 mm veerweg, bij de Scrambler 400 X is dat tien millimeter meer. Achteraan zit een qua veervoorspanning instelbare monoshock met 130 (Speed 400) of 150 mm veerweg (Scrambler 400 X).
De langere veerwegen, andere wielmaten en iets aangepaste geometrie (een balhoofdhoek van 24,6° en een naloop van 102 mm voor de Speed 400 tegenover 23,2° en 108 mm bij de Scrambler X) resulteren in andere zithoogtes en wielbases. Het zadel van de Speed 400 staat op 795 mm hoogte, terwijl dat bij de Scrambler 400 X 835 mm is, de wielbasis bedraagt in respectieve volgorde 1.377 en 1.418 mm. Op de banden is evenmin bespaard, Metzeler levert voor de Speed 400 de Sportec M9RR, voor de Scrambler 400 X is dat de Karoo Street.
Met de 13 liter grote benzinetank voor 90 % gevuld komt de Speed 400 aan een rijklaargewicht van 170 kilo, de Scrambler X is negen kilo zwaarder. Beide motoren hebben achteraan een 230 mm enkele remschijf met zwevende enkelzuigerremklauw, vooraan vind je telkens een vierzuigerremklauw maar de remschijf van de Scrambler X is 20 mm groter dan die van de Speed 400 (320 tegenover 300 mm).
Alle functies van het lcd-dashboard bedien je vanaf het stuur, handvatverwarming is optioneel maar een USB-C laadpoort dan weer standaard. Alle verlichting is led. Bij de lancering van de tweeling zullen meteen meer dan 25 accessoires beschikbaar zijn om je motor te personaliseren.
Triumph zal de prijzen later bekendmaken, maar los van het prijskaartje is het sowieso al duidelijk dat de hoge afwerkingsgraad van de zwaardere Triumph-modellen doorgetrokken werd naar de twee nieuwe instapmodellen.