Uit de oude doos: 1992 Triumph promofilmpje

Triumph

Tijdens onze nachtelijke YouTube-zoektochten botsen we af en toe op een pareltje. Soms is de audio- en beeldkwaliteit niet helemaal zoals we vandaag gewend zijn, maar daar kijken we met de glimlach doorheen en we hopen van jullie hetzelfde.

1902 was het geboortejaar van de allereerste Triumph, die de wel erg poëtische modelnaam ‘Nummer 1’ kreeg. De motor werd ontworpen door ingenieur Mauritz Schulte en was zowaar uitgerust met een Belgisch Minerva blokje dat 2,2 pk produceerde. In 1908 won Jack Marshall de TT voor monocilinders aan een gemiddelde snelheid van zo’n 65 km per uur. Het zou de voorbode zijn van een mooie geschiedenis.

We slaan een paar stappen én oorlogen over en dan is daar in 1947 de Speed Twin; door velen beschouwd als de ultieme Britse motorfiets, dit model zou gedurende 40 jaar het merk definiëren. Met de komst van de Japanners in de jaren zestig braken voor Triumph echter moeilijke tijden aan. Pas onder impuls van John Bloor, die de rechten van het merk in 1983 had gekocht, zou Triumph heropleven en uitgroeien tot de vaste waarde die het merk intussen is geworden.

In dit promofilmpje duiken we de jaren negentig in en schuiven we mee aan bij  de productielijnen van de toen nog relatief nieuwe fabriek in Hinckley.

Deel

Gerelateerde artikels

Nee, crossmotoren zijn niet onze core business, al maken we met plezier een uitzondering omdat de Ducati Desmo450 MX simpelweg

Voor de tweede keer op rij heeft Kawasaki de meeste nieuwe motoren in Nederland weten te verkopen. Genoeg reden dus

Toegegeven, de Can-Am Canyon Redrock lijkt zo op het eerste gezicht verdacht veel op een BMW R 1300 GS Adventure op drie