Tweedehands: KTM 790 Duke (2018-2020)

‘Wat goed is, komt terug’, luidt het spreekwoord dat ook voor de 790 Duke opgaat. Nadat de 790 Duke al van 2018 tot 2020 in de catalogus stond, raakte onlangs bekend dat de 790 voor modeljaar 2023 wordt afgestoft voor een tweede ronde. Reden genoeg om de (per definitie jonge) tweedehands Dukes eens van dichterbij te bekijken.

Bij de Duke draaide het altijd al om de speelsheid van een jonge hond, maar tot de 690 Duke-reeks werd die lichtgewicht pret een beetje beperkt door de ademlengte van de eencilinder krachtbron. Dat veranderde drastisch toen KTM in 2018 met het 799cc LC8c motorblok op de proppen kwam, de eerste paralleltwin uit Mattighofen. Van de ene dag op de andere werden de legendarische stuureigenschappen die de Duke altijd al hadden getypeerd gekoppeld aan een krachtbron die zomaar eventjes 105 pk en 87 Nm in de aanbieding had.


De eerste tests van de 790 Duke waren dan ook bijzonder positief. Hoewel de motor erg compact is, valt de zithouding meer dan ruim genoeg uit om ook grotere motorrijders op langere trajecten comfortabel in het zadel te houden. Al is ‘comfortabel toeren over lange afstand’ niet de hoofdreden waarom iemand een 790 Duke koopt, je wil ‘m vooral als gooi- en smijtbrommer en op dat vlak ontgoochelt de KTM niet.

De snelheid en precisie waarmee je de Oostenrijker door de bocht jaagt leverde hem als snel de bijnaam ‘The Scalpel’ op, met dank aan de perfecte geometrie en de vering die ondanks de beperkte instelbaarheid (enkel veervoorspanning achter) toch voor de meeste motorrijders prima werkt. Voeg daar nog een uit de kluiten gewassen elektronicapakket aan toe (bochten-ABS, tractiecontrole, up/down quickshifter, 4 rijmodi…) aan toe en je krijgt een heel compleet pretpakket.


Wat de betrouwbaarheid van de motor betreft vind je online hoeraverhalen van ‘mijn beste motor ooit, nooit een klap verkeerd gegeven’ tot pure horror stories van Dukes die herhaaldelijk met vrij ernstige mankementen af te rekenen hadden. Komen daarbij het vaakst voor: motoren die zonder aanwijsbare reden ineens stilvallen (met herhaaldelijke ECU-updates om dat probleem te tackelen), lekkende of loslatende koelleidingen, lekkende dichtingen van de voorvork, kromme remschijven en plastic kuipdelen van bedenkelijke kwaliteit.

Aangezien KTM de 790 Duke slechts van 2018 tot 2020 in het gamma had (daarna kwam de 890), zijn de tweedehands exemplaren navenant jong en nog tamelijk fors geprijsd. Overweeg je de 790 Duke in occasie te kopen, check dan goed de onderhoudshistoriek van de motor. Is dat een waslijst aan herstellingen, laat die motor dan simpelweg staan.


Als KTM de nieuwe 790 Duke daadwerkelijk aan minder dan 10.000 euro kan slijten, dan is een nieuwe misschien wel de betere keuze dan een fors geprijsde tweedehands waarvan je de historiek niet perfect kent. De nieuwe Duke 790 komt met garantie, maar zal wel 10 pk minder krachtig zijn dan de versie die van 2018 tot 2020 verkocht werd. De 790 Duke komt naar Europa met een tot 95 pk teruggetuned blok om er een A2-versie te kunnen van afleiden, de rest van de wereld krijgt de oorspronkelijke paardenstal van 105 exemplaren ter beschikking.


Vloeistofgekoelde paralleltwin • 799cc • 105 pk • 169 kg (droog) • 14 l • € 6.000 – € 8.500

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke