Net zoals dat bij de meeste motorfabrikanten het geval is hebben ze ook bij Kawasaki (g)een idee welke richting het uitgaat met de aandrijving van de motor van de toekomst. Nadat de groenen in Keulen al een elektrische Z voorstelden, kwam daar in Milaan de gekuipte Ninja bij. Daarnaast zet Kawasaki in op een hybride aandrijving en waterstof. En de Ninja H2 SX heeft een nieuwe koplamp. Een slimme koplamp.
Heel veel details werden er nog niet vrijgegeven over de elektrische Kawasaki’s, maar Kawasaki-president Hiroshi Ito liet op de Eicma wel verstaan dat de elektrische Z en Ninja (allebei gemaakt voor houders van een A1-rijbewijs) in 2023 beschikbaar zullen zijn.
Hybride
Terwijl alle motorfabrikanten wel met elektrische machines aan de slag zijn, is het aantal fabrikanten dat aan een hybride motor werkt bijzonder klein, om niet te zeggen beperkt tot Kawasaki. De hybride Kawa die in ontwikkeling is kan naadloos overschakelen tussen een verbrandingsmotor en een elektrische aandrijving. Volgens Ito kan dit model in 2024 aan de line-up worden toegevoegd.
Waterstof
De supercharged Ninja H2 die op waterstof loopt is nog een prototype. Of deze motor in productie gaat en zo ja wanneer is nog onduidelijk, dit prototype zit immers nog in de eerste testfasen. Dat Kawasaki inzet op elektrisch, hybride en waterstof wil niet zeggen dat Kawa’s met een verbrandingsmotor het licht aan het einde van de tunnel al zien. Ito meldde dat er voor 2024 en 2025 nog dertig nieuwe Kawasaki’s met een verbrandingsmotor in de pijplijn zitten, de helft daarvan is bestemd voor de Europese markt.
Het enige concrete nieuws van Kawasaki ging over de Ninja H2 SX die in 2023 een grootlicht assistent krijgt waarmee de motor (op basis van wat de geïntegreerde radar aan informatie ontvangt) automatisch kan schakelen tussen dim- en grootlicht. Die technologie tref je al in meerdere auto’s aan, maar is nieuw(s) voor de motorbranche.