Update Yamaha R125

Yamaha’s R125 krijgt een update in een poging jonge rijders warm te maken voor het ‘R’-verhaal dat met de komst van de R7 en in de toekomst mogelijk ook een R9 (als we de geruchten mogen geloven), weer aan belang wint bij het merk met de stemvorken.

Het mag daarom geen toeval heten dat het uiterlijk van de nieuwe R125 nauwer aansluit op dat van de R7, met een centrale LED-koplamp in de luchthapper. Al met al kreeg de hele kuip een wat ‘racier’ look, wat mooi zal staan op de Yamaha KicXstart R125 Cup-machines die we ook in 2023 weer van dichtbij zullen volgen in het klaarstomen van nieuw, jong racegeweld.

Mooi is dat de R125 nu ook een 5” TFT-dashboard krijgt, waarmee de Japanse merken intussen qua dashboardtechnologie hun achterstand op vaak Chinese merken aan het inhalen zijn. Dat dashboard krijgt twee achtergrondthema’s mee, met name Straat en Circuit. Daarbij zit er op het Circuit-thema zelfs een laptimer. En er zit ook nog een programmeerbare schakellamp op. Net echt.

Daarnaast kunnen de jonge luitjes ook hun smartphone connecteren, zodat je weet wanneer Valentino Rossi je belt of appt om te zeggen dat je aangenomen bent in de VR46 Academy of iets dergelijks. Of je kan ook in het systeem het nummer van je lokale Yamaha-boer programmeren zodat je ‘m meteen kan bellen in geval van onregelmatigheden. Of als je onder je R125 in de gracht ligt in een poging je ronderecord op het lokale rondje ringwegracen hebt willen verbeteren.

Om dat te voorkomen is de R125 naast ABS zowaar uitgerust met tractiecontrole. Jawel. En die valt uit te schakelen voor wie toch wil proberen of een highsider op een 125 tot de mogelijkheden behoort. Optioneel is er zelfs een quickshifter beschikbaar. Terwijl we daar een beetje om moeten grijnzen, zouden we bijna vergeten dat op het vorige model ook al een heuse KYB 41mm UPSD voorvork zat.

En als kers op de taart staat de R125 niet op één of ander onbekend merk van banden dat drie euro goedkoper was in aanschaf, nee, heuse Michelin Pilot Street banden zorgen ervoor dat het qua grip en sturen wel snor zit.

Daarmee is wat ons betreft de Yamaha R125 nu al de perspresentatie waar we het allerhardst naar uitkijken. En dat menen we dus écht, net zoals Yamaha het hard meent met de R125…

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui