Suzuki heeft de sluier gelicht van de vernieuwde V-Strom 1050 en 1050DE, die begin oktober worden voorgesteld tijdens Intermot.
In de basis ligt uiteraard de 2020 Suzuki V-Strom 1050 (XT), inclusief het Suzuki Intelligent Ride System (SIRS) met 6assig Bosch IMU en alle bijhorende snufjes, waarvan een aantal functies zoals de cruisecontrole verbeterd werden. Ook het blok bleef hetzelfde, de 1.037cc V-twin krijgt voor 2023 wel andere overbrengingsverhoudingen én standaard een up/down quickshifter. Ook vernieuwd: het 5” full-colour TFT/lcd-dashboard met geüpdatet display.
De vernieuwde V-Strom is er in twee varianten: de V-Strom 1050 is gericht op comfortabel (sportief) toeren, terwijl de V-Strom 1050DE ook gravel en (lichte) offroad in het vizier neemt. De standaard V-Strom staat op gegoten alu wielen (19” voor, 17” achter) en doet het standaard met een verstelbare ruit, middenbok, handkappen, carterbeschermer en verstelbaar zadel.
De V-Strom 1050DE staat op spaakwielen (21” voor, 17” achter), de langere alu achterbrug en (dus) langere wielbasis moeten het stuurgedrag en de stabiliteit op het onverhard ten goede komen. Nieuw is de Gravel-rijmodus en de mogelijkheid om ABS achter uit te schakelen. Verder beschikt de DE over langere veerwegen voor en achter (170 en 168 mm), een breder stuur, bredere voetsteunen, korter windscherm, alu carterbeschermer, valbeugels en middenbok.
De Suzuki V-Strom 1050 en 1050DE zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren: vier kleurcombinaties voor de gewone, drie voor de 1050DE. Op prijzen is het nog even wachten tot Intermot.