Achterop m’n Kawasaki GPZ900 Top Gun replica prijkt een sticker met een doorkruiste 55. Dat was in de jaren tachtig een campagne tegen het invoeren van een snelheidslimiet van 55 mijl per uur in de VS ten gevolge van een van de oliecrisissen. En gezien Maverick nogal van de ‘Need for Speed’ was, kan je ervan op aan dat hij nooit 55 mijl zou hebben gereden.
Bij ons lijken de drukkingsgroepen – nu met een ‘expertengroep van de Nationale Bank’ op kop – te vinden dat er 100 km/u gereden moet worden om de burger verplicht te doen besparen in deze inflatoire tijden, om ons voor onze eigen portemonnee te beschermen. Groen kirt zich schor bij de gedachte, natuurlijk. De keuze om 100 km/u te rijden bestaat. Die keuze zit in je rechtervoet of -pols. Je kan zelfs legaal tot 70 km/u gaan als je wil, maar dat zou ik je om veiligheidsredenen en het veroorzaken van files niet aanraden. Blut of niet.
Groen geeft aan dat er nu inderdaad mensen bewust 100 km/u rijden en dat er daardoor twee snelheden ontstaan. Door iedereen 100 km/u te laten rijden, vlakken we dat uit en rijdt iedereen aan dezelfde snelheid. Minus de trucks dus, die we dan met slechts 10 km/u verschil gaan inhalen, wat langere rijen wachtenden zal opleveren die zoals steeds niet genoeg afstand zullen laten. Maar daar zullen dan weer wel slimme camera’s komaf mee maken. Volgens sommigen is het ook om Poetin pijn te doen. Kom op. Als je Poetin pijn wil doen, leid een elite sniper op maar laat ons geen 100 km/u rijden.
Voor het verschil in vervuiling moet je het ook niet doen. Vlaanderen wil tegen 2030 55 megaton aan CO2 verminderen. Een studie heeft uitgewezen dat 100 km/u rijden op de Brusselse ring goed is voor 0,13 megaton minder CO2 of 0,24 % van het vooropgestelde doel. Dat is een vierde van een procent. Maar het is een makkelijk te slikken idee, natuurlijk. Ik grijp nog maar eens terug naar de 90 km/u in ‘smog en fijnstof’-tijden. In dat fijnstof zit ook stuifmeel meegerekend. Ben ik net wegens ‘Maai Mei Niet’ wel voor het eerst in mijn leven snotterend om antihistaminicum wezen smeken bij de apotheek. Valium bleek op voorschrift te moeten.
Diezelfde Groenen geven ook aan dat het verschil in tijd verwaarloosbaar is. Als je van Aalst naar Gent rijdt wel. Maar ik heb ooit als vertegenwoordiger 90.000 km op een jaar gereden. Het is een simplistische rekensom, maar aan 100 km/u is dat 900 uur. Aan 120 km/u is dat 750 uur. Dat is omgerekend 6,25 dagen die ik toen zou hebben verloren aan trager rijden. Tijd is ook nog altijd geld, toch? En een sales rep kan je moeilijk aan z’n bureau laten telewerken, maar maak dat die bakfietswuppen wijs.
Ik lees ook dat er volgens Groen minder geluidshinder zal zijn. Ik wil nu de murfel die dat heeft uitgekraamd met z’n oor op de snelweg leggen en al dan niet met een pistool tegen z’n hoofd gedrukt vragen of hij het verschil kan horen tussen een auto of motor die 100 rijdt en de rest. Zeker als ik dan nog wat ga spelen met de banden; de motor die 100 rijdt voor de gein op Michelin Anakees met dikke noppen zetten om het spannend te maken, ik zeg maar wat. Valsspelen? Wie is er godverdomme begonnen?
Neen, er is maar één echte reden waarom we met z’n allen 100 moeten gaan rijden en besparen, en dat is omdat er op (geo)politiek vlak een zootje van wordt gemaakt en er regelrechte handelsoorlogen worden uitgevochten waarbij de drang om een begroting op orde te houden nog meer dan anders overboord wordt gegooid.
Waarbij Pierre Wunsch, het hoofd van de expertengroep van de Nationale Bank die deze regel bedacht, het presteert te beweren ‘dat ze de inflatie niet hebben zien aankomen’. Nu was ik jaren aan een stuk gebuisd voor economie, maar als je deze inflatie niet hebt zien aankomen dan stel ik me toch wel ernstig vragen bij de selectiecriteria voor de Nationale Bank. Wel, als ik geflitst word aan meer dan 100 km/u zeg ik ook dat ik dat bord niet heb zien aankomen. Klaar.