Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof

In opdracht van Toyota Motor Corporation, dat reeds lang een partner is van het merk, heeft Yamaha Motor een 5-liter V8-motorblok voor auto’s ontwikkeld dat volledig op waterstof loopt. Hoopvol nieuws voor de toekomst van (tweewieler)mobiliteit.

In november vorig jaar kondigden Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation en Yamaha Motor gezamenlijk aan dat ze in het streven naar koolstofneutraliteit besprekingen zouden beginnen voor het uitvoeren van gezamenlijk onderzoek naar brandstofopties voor verbrandingsmotoren.

“Waterstofmotoren bieden de mogelijkheid om koolstofneutraal te zijn en tegelijkertijd onze passie voor de verbrandingsmotor levend te houden”, verkondigde Yamaha Motor president Yoshihiro Hidaka. “Door samen te werken met bedrijven met verschillende bedrijfsculturen en expertisegebieden en door het aantal partners dat we hebben uit te breiden, willen we voorop lopen in de toekomst.”

De V8-waterstofmotor is gebaseerd op de 5-liter motor uit de Lexus RC F Luxe en levert met onder andere wijzigingen aan injectoren, cilinderkoppen en inlaatspruitstuk een vermogen van zo’n 450 pk bij 6.800 tpm en een maximumkoppel van 540 Nm bij 3.600 tpm.

Opvallend in het lastenboek is de term ‘Kanno Seino’, wat ‘sensuele (of opzwepende) prestaties’ betekent. Zo zou het 8-in-1 uitlaatspruitstuk van deze waterstofmotor een uniek harmonisch en hoogfrequent uitlaatgeluid produceren. Wij denken alleszins dat het werkt, want we kunnen niet ontkennen dat we toch lichtjes opgewonden raken van dit nieuws!

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui