Geen Yamaha motorfietsen meer in de Dakar

Met een vierde plaats voor Adrien van Beveren en een achtste plaats voor Andrew Short in de 2022 Dakar Rally in Saoedi-Arabië sluit Yamaha een lange en legendarische associatie met de Dakar Rally af.

Yamaha is het enige merk dat aan elke Dakar-rally heeft deelgenomen sinds het begin ervan. De Fransman Cyril Neveu behaalde de overwinning op een Yamaha XT500 tijdens de allereerste editie in 1979, een jaar later volgde een tweede overwinning. Dakar-legende Stéphane Peterhansel behaalde in de jaren negentig zelfs een record van zes overwinningen voor Yamaha. Met de WR450F Rally, die in 2015 werd geïntroduceerd, kwam het Monster Energy Yamaha Rally Team verschillende keren dicht bij een podiumplaats. Adrien van Beveren miste de overwinning in de editie van 2018 zelfs op slechts een paar kilometer van de finish.


Yamaha zal dus niet langer deelnemen in de categorie van de motorfietsen maar zal wel aanwezig zijn in de SSV-categorie om racers te ondersteunen met het Yamaha YXZ1000R-prototypeproject. Eric de Seynes, de Chief Executive Officer van Yamaha Motor Europe licht deze beslissing toe: “Yamaha heeft een lange geschiedenis met de Dakar Rally. Het is ook een evenement waar ik persoonlijk een echte passie voor heb, omdat ik er twee keer aan heb deelgenomen.”


“Onze offroad-klanten hebben nu andere verwachtingen”, gaat De Seynes verder. “Ze zoeken andere producten, en wij moeten daarop inspelen als we verbonden willen blijven. Yamaha’s betrokkenheid bij Rally Raid-evenementen met motorfietsen is echter niet voorbij, maar onze toekomstige betrokkenheid moet een nauwere band hebben met onze klanten en hun aspiraties, waarbij we het potentieel van de Ténéré 700 verder ontwikkelen in een richting die hen in staat stelt de meer avontuurlijke kant van rally’s te herontdekken.”

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui