Harley-Davidson 2022-modellen & LiveWire Project Arrow

Harley-Davidson heeft z’n nieuwjaarsbrief voorgelezen, en daaruit blijkt dat het nieuwe jaar voor de Amerikanen voorlopig enkel updates aan bestaande modellen in petto heeft.

De goed onthaalde Pan America 1250 – de best verkochte adventure in de VS en nipt tweede in de European Motorcycle of the Year-verkiezing – lijkt een speerpunt voor het merk te zullen worden en wordt meteen op een aantal punten doorontwikkeld. Zo wordt het TFT-scherm aangepast voor een beter overzicht van de informatie en houdt de Vehicle Hill Hold Control de motor nu langer vast dan de voordien geprogrammeerde tien seconden – kwestie van onaangename verrassingen te voorkomen. Er komt ook een nieuwe kleur: Fastback Blue.


De Sportster S, die we vorig jaar al reden en die ons vooral omwille van z’n Revolution 1250T motorblok kon bekoren, krijgt dit jaar twee nieuwe kleuren: Vivid Black en Mineral Green.

Bij de ‘klassiekere’ Harley-modellen vinden we ook een paar detailaanpassingen. Zo krijgt de Softail Standard nieuwe, gegoten aluminium ‘Annihilator’-wielen met zilveren afwerking die de spaakwielen vervangen.

De Heritage Classic 114 krijgt dan weer wat extra bling in de vorm van extra chromen afwerkingsdetails. Daar komen ook zwarte negenspaaks gegoten aluminium of zwarte spaakwielen bovenop, bij wijze van contrast. 


De Street Bob 114 krijgt dezelfde gegoten aluminium Annihilator wielen met zwarte afwerking als de Softail Standard, eveneens ter vervanging van de spaakwielen.

De Fat Boy 114 (dankzij z’n voor eeuwig verworven faam als ‘Ahnuld’s’ wheels in ‘Terminator II’ nog steeds een van de meest iconische Harley’s ooit) ziet een van z’n bekendste stijlelementen aangepast, met name de Lakester wielen die nu elf turbine-achtige spaken en een open centrum krijgen. Ook het Fat Boy-logo werd gerestyled, net als het logo van Fat Boy-broer Fat Bob, die nieuwe tank-graphics krijgt.


De Touring-modellen gaan in 2022 door het leven onder de ‘Grand America Touring’-vlag en krijgen vooral nieuwe kleuren mee. Bij de Trikes krijgen de Freewheeler en de Tri-Glide een chroom/zwart tankembleem en een nieuwe, optionele two-tone lak in Midnight Crimson/Vivid Black op de voor- en achterspatborden en de brandstoftank.

LiveWire Project Arrow

Stond niet te lezen in het persbericht over de 2022-modellen omdat alle elektrische modellen voortaan onder de noemer LiveWire door het leven gaan en officieel geen Harley’s meer zijn, maar het zogeheten Arrow Project is te interessant om niet te vermelden.

Harley, of LiveWire dus, werkt – volgens sommigen in samenwerking met Kymco – aan een nieuw elektrisch platform onder de noemer ‘Arrow’. Het zou gaan om een batterijunit die dienstdoet als een soort van monocoque frame, met aan de voorkant een Ducati-achtig balhoofd dat rechtstreeks op batterij/frame gemonteerd wordt. Op die manier wordt er een basis gevormd waarop makkelijk verschillende soorten modellen geproduceerd kunnen worden. Indien gewenst kan bijvoorbeeld makkelijk de balhoofdhoek aangepast worden, of kunnen er andere elektrische motorblokken en achterbruggen gemonteerd worden.

Of er in 2022 al daadwerkelijk modellen zullen komen op deze basis is slechts giswerk, maar gezien het platform al sinds 2017 in ontwikkeling is moeten er zo stilaan toch een paar modellen in aantocht zijn.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

[