Ducati Donderdag: DesertX

Zoals aangekondigd heeft Ducati vandaag z’n laatste donderdagse première op de wereld losgelaten. En wat ons betreft ook de meest langverwachte: de DesertX.


Het was al even bekend dat de DesertX er zou komen, maar toen recent bekendraakte dat het niet om een opgetuigde Scrambler zou gaan maar eerder om een offroad-versie van de Multistrada V2, werden we spontaan nog blijer. Twee jaar terug hebben we vele rondjes staan draaien rond het prototype dat op de Eicma werd voorgesteld, waarbij we na het achttiende rondje nog niet helemaal overtuigd waren. Maar met 108 pk komende van het 937cc Testastretta-blok zal daar niks tekort zijn. Temeer Ducati claimt het gewicht van de DesertX op 202 kilo gehouden te hebben.


Qua elektronica krijgt de DesertX alle nieuwste snufjes, met een 6assige Bosch meetunit, zes rijmodi, hellingshoekgevoelig ABS, quickshifter, tractiecontrole, wheeliecontrole en noem maar op, dat alles gelinkt aan een 5″ TFT-scherm dat voorzien zal zijn van een Rally Info schermmodus. Daarnaast is er ook een Tripmaster-functie op de kilometerteller, zoals echte rallymotoren dat ook hebben. Het standaardmodel krijgt een 21litertank, maar optioneel kan je er 29 liter van maken met een extra tank op het subframe, inclusief nog wat reserve eventueel in de optionele metalen kofferset. Klinkt alvast heel erg avontuurlijk.


De DesertX krijgt een andere versnellingsbakverhouding in de eerste vijf versnellingen, met een extra korte eerste en tweede voor het betere offroad-werk. Al zal dat laatste nog meer van de 21/18 inch spaakwielen komen, gecombineerd met de Kayaba veren die een veerweg van 230 mm vooraan en 220 mm achteraan meekrijgen. De setting zou daarbij eerder op offroad dan op straatrijden gericht zijn.

Brembo staat in voor de stoppers van de DesertX, met M50 monoblocs vooraan, die een minder bijterige afstelling krijgen voor – u raadt het al – minder agressieve bijtkracht in blubber of zand.  Ook de zithouding is gericht op offroaden (lees: rechtop staan), met een zadelhoogte van 875 mm. Dit alles om een bodemspeling van 250 mm te verkrijgen.


Maar het beste van de DesertX blijft het uiterlijk, dat heel hard doet denken aan de Cagiva Elephant die destijds de Dakar won met een Ducati-blok aan boord. Daarbij zag Ducati z’n feestje nog een beetje verpest door de ‘Lucky Explorer’ MV Agusta’s die op de Eicma werden voorgesteld, met dezelfde naar Lucky Strike refererende kleuren, maar daar schijnt Ducati zich verder dus niet aan gestoord te hebben. En gelukkig maar…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

[