Bij ons is donderdag steevast spaghettidag. Ducati gooit daar sinds kort wat extra bolognese bovenop door elke donderdag een nieuw model aan te kondigen. Vandaag aan de beurt: de nieuwe Ducati Panigale V4 en Panigale V4S.
Ducati vond dat het uiterlijk na vier jaar nog wel even mee kon. De nieuwe Panigale V4, die vier jaar geleden het concept ‘wings’ lanceerde op een wegmotor, krijgt enkel een nieuw setje vleugels . Die hebben nu een andere vorm en zijn dubbel uitgevoerd, waardoor ze minder luchtweerstand veroorzaken, maar evenveel neerwaartse druk met 30 kg bij 270 km/u. De onderkant van de kuip werd aangepast met andere luchtsleuven om het blok koeler te houden.
Dat is een 1.103cc V4 gebleven, maar nu wel met 215,5 pk (158,5 kW) bij 13.000 toeren (+1,5 pk). Die winst komt vooral van een efficiëntere oliepomp, die minder vermogen opslorpt, en andere uitlaten met een iets grotere diameter. Wie het nooit genoeg vindt, kan opteren voor een optionele, 5 kilogram lichtere Akrapovic-uitlaat, goed voor 228 pk – al is die enkel goedgekeurd voor circuitgebruik. De Sloveense kachelbuis is trouwens stiller dan de vorige (105 ipv 109 dB). Het maximumkoppel zakt van 124 naar 123,6 Nm, maar de Akra pompt dat terug op tot 131 Nm.
In de vernieuwde motormapping kun je nu kiezen voor Full, High, Medium of Low. Met die eerste krijg je enkel in de eerste versnelling geen vol vermogen, in Low wordt het vermogen van de Ducati Panigale V4 beperkt tot 150 pk en is de gasrespons minder giftig. Is Low jouw ideale setting, dan kies je trouwens beter voor de nieuwe Panigale V2, maar goed…
Ook de versnellingsbak werd onder handen genomen: eerste, vijfde en zesde zijn langer geworden. Bedoeling daarvan is om de eerste versnelling makkelijker te gebruiken bij het uitkomen van krappe bochten, terwijl de langere vijfde en zesde de topsnelheid 5 km/u hoger legt. Het scharnierpunt van de achterbrug werd 4 mm hoger gebracht, zodat de achterkant minder zakt bij het accelereren. Dat wordt dus minstens in de Medium-mapping wegknallen van de lokale rotonde…
Het dashboard kreeg een update, kwestie van alle belangrijke info ook te kunnen aflezen en instellen terwijl je als een gek je ronderecord najaagt – je kan onderweg nog net geen pizza Quattro Stagioni bestellen.
Overigens helpt de Panigale V4 je een handje een zetje bij dat jagen op ronderecords met een nieuwe zithouding; met onder meer een vlakker zadel en een aangepaste tankvorm.
De duurdere S-versie krijgt traditioneel Öhlins veren, vooraan biedt die nu een betere NPX 25/30 UPSD voorvork met 5 mm extra veerweg. De TTX36 monoshock achter blijft behouden – beide elektronisch gestuurd, uiteraard. Voor prijzen is het nog even wachten tot de lokale Ducati-afdeling het persbericht heeft vertaald…