Bimota KB4 en KB4 RC

In de categorie ‘niet volledig onomstreden design’ kunnen we weer een nieuwe Bimota toevoegen. Of twee zelfs: de Bimota KB4 en KB4 RC. De eerste is de gekuipte versie, de tweede een (semi) naked.

Sinds de overname door Kawasaki is Bimota met een voorzichtige herstart bezig, al blijft het toch nog altijd wat onduidelijk wat het idee nu precies is achter de zoveelste reïncarnatie van het merk. En vooral, welke bedoeling Kawasaki ermee heeft. Hoe dan ook, de Bimota KB4 en KB4 RC zijn nu gelanceerd op de EICMA en dat levert meteen het nodige geroezemoes op de beursvloer op. Het ziet er nogal, eh, ‘anders’ uit zullen we maar zeggen. Met een beetje fantasie kan je in de KB4 wel de KB1 herkennen.

Na de H2 Tesi uit 2020 zijn dit nu het tweede en derde model sinds de Kawa-bemoeienis. Waar voor de H2 nog de supercharger de basis vormde, is voor de KB-serie het blok van de Z1000 uit de schappen gehaald: goed voor 142 pk en 111 Nm. Zelfs het frame is een-op-een overgenomen van de inmiddels afgezwaaide naked, wat je gezien de Bimota-historie van hardcore framebouwers wellicht niet meteen zou verwachten. Wél uit eigen keuken is de (extreem) fraaie swingarm en de in de seat-unit verwerkte radiateur. Bij gebrek aan ruimte is dat natuurlijk een prima optie, al is er dan wel een extra ventilator nodig om de boel koel te houden. Benelli trakteerde ons eerder al op deze oplossing met de Tornado Trè.

Verder zien we veel carbon, Brembo M50’s, Öhlins rondom en een set gesmede OZ wielen. Het drooggewicht komt uiteindelijk op 187 kilo. Prijs en levering van de Kb4 en Kb4 RC hou je nog van ons tegoed.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

[