Boet van Dulmen Overleden (73)

Boet van Dulmen is donderdagochtend 16 september om het leven gekomen bij een verkeersongeval in zijn woonplaats Ammerzoden. Van Dulmen, een van ‘De Grote Drie’ uit de jaren 70 en 80 samen met Jack Middelburg en Wil Hartog, is 73 jaar geworden.

Volgens ooggetuigen werd Boet van Dulmen op zijn fiets aangereden door een bestelbus op het moment dat hij een kruising overstak, de hulpdiensten hebben gepoogd Van Dulmen nog te reanimeren maar dat mocht niet meer baten.

Boet van Dulmen staat bekend als één van de Grote Drie uit de gouden periode van de Nederlandse wegracesport. Samen met Wil Hartog en Jack Middelburg was ‘Den Boet’ met regelmaat terug te vinden in de voorste gelederen van de Koningsklasse van de mondiale wegracerij, de 500cc. Hij won één GP, die van Finland in 1979 en werd knap tweede tijdens de Dutch TT van 1981. Van Dulmen stond in die periode bekend als ’s werelds beste privécoureur en oogstte door z’n goede prestaties veel respect bij z’n tegenstanders. Door z’n uitgebalanceerde rijstijl (met de bekende knieën tegen de tank) was hij vooral goed in de regen én ook geliefd als testrijder, onder andere bij Cagiva.

In 1986 stopte Van Dulmen met z’n actieve racecarrière om zich te richten op zijn transportbedrijf. In 2020 werd er in zijn woonplaats Ammerzoden nog een borstbeeld onthuld in het bijzijn van Van Dulmen en zijn familie. In de komende KicXstart staan we uitgebreid stil bij het overlijden van Van Dulmen.


Fotografie Archief A. Herl

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT