Kawasaki kietelt Z900RS

Hij maakt stiekem al een tijdje onderdeel uit van de line-up en dus vond Kawasaki het tijd de Z900RS weer eens in de spotlights te zetten met een Special Edition.

Deze Z900RS SE maakt in de basis gebruik van dezelfde elementen als z’n ‘gewone’ retro broertje, dus wat bleef is de smeuïge en krachtige 948cc vier-in-lijn die we ook kennen uit de Z900, inclusief tractiecontrole, rijmodi, en bekrachtigde slipperclutch. Toch zijn er ook verschillen. Wie goed kijkt ziet achter al de gouden ‘piggy back’ van de Öhlins S46 schokdemper. Deze moet het stuurkarakter van de Z900RS naar een hoger plan tillen (was toch al weinig mis mee), daarnaast gaat het verstellen van de veervoorspanning nu eenvoudiger via de grote stelknop. Laat je niet foppen door de goudkleurige voorvork, die is niet van Öhlins maar nog hetzelfde als voorheen, al is het wel zo dat de dempingsconfiguratie is aangepast om zo ook de voorzijde in de pas te laten lopen met de sportievere ambities van de SE.

De radiale Nissin remklauwen zijn ingeruild voor een setje Brembo’s M4.32 Monoblocs die zich vastbijten in een twee 300 mm schijven uit dezelfde Italiaanse stal. De remleidingen zijn staalomvlochten wat in combinatie met de radiale (Nissin) hoofdremcilinder de SE ook op remvlak de gewenste boost moet geven.

De eveneens goudkleurige velgen poetsen het bling-gehalte nog wat verder op maar misstaan niet bij de Yellow Ball kleurstelling; een knipoog naar de Fireball-lak waarmee de Z1 in de jaren 70 al furore maakte. Hamvraag is natuurlijk wat het gaat kosten? Op dat antwoord moeten we nog even wachten, Kawasaki is namelijk nog druk met de rekenmachine in de weer. Ter indicatie, de gewone staat nu voor 13.499 euro in NL in de showroom (12.299 euro in België).  

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke