Harley-Davidson pakt uit met gloednieuwe Sportster S

Milwaukee bleef verdacht stil over eventuele vervangers van de door milieunormen gesneuvelde Sportsters, en dat voor een merk dat er alles aan doet om een jonger publiek aan te trekken. Dat kon maar één ding betekenen: er werd volop aan gewerkt. En inderdaad, hier is ‘ie dan: de gloednieuwe Sportster S.

De Sportster S wordt aangedreven door de Revolution Max 1250T, een vloeistofgekoelde, vierkleps DOHC 60° V-twin gebaseerd op het Revolution Max 1250-platform. Eerst maar even de cijfers: 121 pk en 127 Nm. Het blok werd flink getweaket om een rijervaring te creëren die bij de Sportster past, met onder andere aangepaste cilinderkoppen en zuigers, gewijzigd inlaattraject, ander nokkenasprofiel en aangepaste (variabele) kleptiming. Balansassen moeten storende trillingen uitvlakken, maar zijn wel zo getuned dat het blok nog levendig aanvoelt.


De smalle bouw van de V-twin draagt bij tot een optimale massacentralisatie en biedt de rijder ook meer beenruimte. Het lichtere blok (met dank aan de materiaalkeuze), dat ook fungeert als dragend onderdeel van het frame waardoor er ook daar gewicht bespaard werd, haalt het totaalgewicht van de motor flink naar beneden: met 228 kg rijklaar is deze Sportster S beduidend lichter dan de vroegere modellen, die aan de verkeerde kant van de 250 kg schommelden.

Het dashboard bestaat uit een rond 4-inch TFT-display waarop je naast de usual suspects als snelheidsmeter, toerenteller en tripmeter ook pop-ups van bv. inkomende telefoontjes terugvindt. Je kan switchen tussen verschillende weergaves, zodat je ook zaken als bandendruk, batterijstatus of oliedruk kan raadplegen. Uiteraard kan je het display mits bluetooth aan je smartphone koppelen, dat is ook de enige manier om van het infotainment gebruik te maken; via je mobieltje (en een headset, als je naar muziek wil luisteren of een telefoontje doen). Ook voor navigatie moet je je smartphone koppelen (via de Harley-Davidson app), je kan kiezen tussen turn-by-turn of kaartweergave.


Er zijn drie voorgekookte rijmodi (Road, Sport, Rain) en twee Custom-modes die je zelf naar wens kan instellen. De Sportster S is voorzien van een zes-assige IMU en bevat dus een aantal ‘cornering enhanced’ veiligheidssnufjes zoals bochten-ABS (C-ABS) en tractiecontrole (C-TCS). Cruisecontrole is standaard. De Sportster S heeft ledverlichting rondom en is uitgerust met een volledig instelbare 43 mm Showa UPSD en een dito Showa piggyback schokdemper achteraan. Remmen zijn van Brembo: 320 mm schijf met radiaal gemonteerde vierzuiger monobloc vooraan, 260 mm schijf met dubbelzuiger achteraan.


Met een zithoogte van 751 mm zou de Sportster S laag genoeg moeten zijn voor de meeste rijders om vlot beide voeten aan de grond te zetten. Rem- en koppelingshendel zijn instelbaar, altijd fijn voor wie wat kleinere handen heeft.

De Sportster staat vanaf het najaar bij de dealer in de kleuren Vivid Black, Stone Washed White Pearl en Midnight Crimson. Basisprijzen: 15.995 euro in België, 18.495 in Nederland.
Wij kunnen alleszins niet wachten om in het zadel te kruipen, de test staat gepland voor heel binnenkort. Yeehaa!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red