De jacht is open

Weet jij waarom er onlangs bij mij in de buurt midden op een boerenwegel een politieman stond, z’n combi verstopt achter het hoge gras? Ik wel: een nieuw geplaatst C3-bord; wat staat voor ‘verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder’. De correcte agent laat ons rustig onze helm afzetten, wanneer er plots zes politiemensen opduiken om foto’s te nemen van onze bemodderde nummerplaten. Beetje overkill, me dunkt. Maar wat bleek? Op bevel van de burgemeester en na aanhoudende klachten van omwonenden over onaangepast rijgedrag werd er een C3-bord geplaatst en worden er controles uitgevoerd. De 58 euro die het ons elk kost zal ons worst wezen, op een circuitdag zijn we al snel veel meer centen kwijt.

Maar wat me mateloos stoort is dat de burgemeester in kwestie hiermee de lokale tv-zender en de krantenkoppen haalt. En wij? Mogen wij ons verhaal komen doen in de pers? Natuurlijk niet, de lokale reporterheld is nog groen achter zijn oren en denkt zo breed niet. Of heeft niet goed opgelet tijdens zijn journalistenopleiding, waar je leert om alle partijen aan het woord te laten. Maar het mag duidelijk zijn: we hebben de tijdsgeest compleet tegen. De combinatie van natuur en benzinemotoren is nu eenmaal not done, terwijl een toevallig passerende dikke tractor met Euronorm nul een hoop dieseldampen uitstoot. Maar goed, ik wil niet ook nog de boeren stigmatiseren.

Initiatieven in samenwerking met Sport Vlaanderen om enduristen desnoods langs de taluds van de snelweg te laten rijden, proberen we (met name onze hoofdredacteur) op de agenda te krijgen, voorlopig helaas zonder gevolg. Er is veel onwetendheid – “Enduro? Is dat een fiets?” – en probeer dan maar eens iets te bereiken. Maar handhaven, ho maar, dat kan wel. Want wat was de vangst van de dag? Twaalf enduro-motoren, verspreid over een hele dag. Daarvoor werden ingezet: één anoniem voertuig en twee politiecombi’s. Kan er iemand rekenen? De burgemeester van Sint-Lievens-Houtem alvast niet.

Beeld: TV Oost

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui