Gek genoeg een beetje onder de radar gepasseerd, deze update van Aprilia’s kleinste, want geef toe; ze zien er geweldig uit. Het Italiaanse duo is sinds kort weer helemaal bij de tijd met een nieuw blokje, nieuwe ECU, vernieuwde styling en een volledig digitaal dashboard.
Beide 125cc’s kregen een nieuwe vloeistofgekoelde en uiteraard Euro5-conforme vierkleps eencilinder aangemeten; met nieuwe cilinderkop, hertekende verbrandingskamer, nieuwe in- en uitlaatkanalen en een nieuwe irridium bougie. Ook nieuw: nokkenassen, de volledige luchtinlaat plus luchtfilter, terwijl het gasklephuis hoger gepositioneerd werd. De uitlaatlijn werd hertekend en kreeg een efficiëntere katalysator. Dat alles moet resulteren in een volgens Aprilia ‘nog robuustere’ koppelcurve, terwijl het maximumvermogen (15 pk, zoals gebruikelijk in deze klasse) bereikt wordt bij lagere toeren. Dat zou het verbruik ten goede moeten komen, mede dankzij een eveneens nieuwe Marelli MIUG4 ECU. Naakte cijfers: 15 pk @ 10.000 tpm en 11,2 Nm @ 8.000 tpm.
Het design van beide 125cc’s is duidelijk geënt op dat van grote broers RS660 en Tuono 660, en daar kunnen we niet rouwig om zijn. De kopkuip van de Tuono werd daarmee iets compacter, terwijl de RS z’n clip-ons 18 mm hoger geplaatst ziet voor extra comfort. Al boet hij daarmee niet in aan sportiviteit, integendeel, sportief rijden wordt nog extra aangemoedigd met een (weliswaar optionele) quickshifter, die trouwens ook voor de Tuono verkrijgbaar is. Het dashboard is nu een volledig digitaal exemplaar met (uiteraard) bluetoothconnectiviteit, een USB-poort onder het zadel is optioneel. Radiaal gemonteerde remmen met staalomvlochten remleidingen worden nu geassisteerd door tweekanaals Bosch ABS, de tankinhoud bleef gelijk (14,5 liter). Zithoogte van de RS is 820 mm, de Tuono is met 810 mm een tikje lager.
De RS is er in Aprilia Black en Sintesi Blue, de Tuono is verkrijgbaar in Aprilia Black, Lightning White en Arrow Grey. Prijzen liggen ongeveer in lijn met de concurrenten in deze 125cc-klasse: de Aprilia RS125 kost € 5.545,- in België en € 6.035,- in Nederland, voor de Tuono betaal je € 5.145 in België en € 5.635 in Nederland.