Yamaha communiceert open over haperende toeleveringsketen

Het is al langer duidelijk dat corona zich flink laat voelen in de economie. Zo zorgt het wereldwijde tekort aan onderdelen zoals computerchips voor leveringsproblemen in verschillende sectoren – ook in de motorsector. Da’s geen nieuws, dus.

Wél nieuws is dat Yamaha daar als eerste merk open en helder over wenst te communiceren. In een videoboodschap spreekt Eric de Seynes, President & CEO van Yamaha Motor Europe, zowel dealers als klanten rechtstreeks aan.

“Na een moeilijk 2020 dachten we dat het ergste deel van de coronaviruspandemie achter de rug was, zowel voor de volksgezondheid als voor ons bedrijf. De aanvankelijke vooruitzichten voor 2021 waren en blijven heel positief. […] Nu duidelijk wordt wat de langetermijngevolgen van de pandemie voor de toeleveringsketen zijn, blijkt het echter moeilijk te worden om te voldoen aan onze belangrijkste plicht: voldoende producten aanleveren via ons uitgebreide dealernetwerk.”

“De afgelopen tien maanden is de beschikbaarheid van veel grondstoffen een probleem gebleken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de halfgeleiders die wij gebruiken in onze smartkeys, ABS-remsystemen, ECU, enzovoort. Internationale goederentransporten bleken ook een probleem wegens de grote vraag naar veel soorten industriële producten. Deze problemen werden aan het begin van het seizoen nog verergerd door de onverwachte crisis in het Suezkanaal met het containerschip ‘Ever Given’. Hierop bevonden zich helaas duizenden producten en componenten van Yamaha.”

“Terwijl iedereen bij Yamaha hard aan het werk is om alle problemen die voortkomen uit de pandemie op te lossen en het aantal leveringen snel te verhogen, begrijpen wij dat het frustrerend kan zijn om te wachten op producten die geleverd moeten worden. Hiervoor bieden wij onze excuses aan.”

Het is geen geheim dat de meeste andere merken met dezelfde issues te kampen hebben, benieuwd wie het voorbeeld van Yamaha zal volgen…

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui