KTM Super Duke RR

Het beest ontbloot de tanden

Met de KTM 1290 Super Duke RR perst het Oostenrijkse merk er nog snel een paasei uit in de vorm van een Super Duke waarmee de KTM-ingenieurs vrij spel hebben gekregen. Het resultaat: een circuitgerichte Super Duke RR die op slechts 500 exemplaren gebouwd wordt en exclusief online aangeboden wordt.

><br> <br>De Super Duke RR is 9 kilogram lichter, waarbij vooral de 1,5 kilogram lichtere velgen en de sportieve <a href=Michelin Power Cup2‘s om de velgen het stuurgedrag een paar niveaus hoger moeten tillen. Verder is er behoorlijk wat carbon gebruikt, tot het subframe toe. Dat levert ook meteen een unieke eenzit op, inclusief apart led-achterlicht dat werd geïntegreerd in de ledrichtingaanwijzers. Met 180 kilogram voor 180 pk krijgt de Super Duke RR nu een heuse 1 op 1 pk/gewichtsverhouding.

Qua vering gooit KTM er WP-topmateriaal tegenaan in de vorm van een volledig instelbare WP APEX PRO 7548 vork met een gesloten cartridge, gecombineerd met een instelbare WP APEX PRO 7117 stuurdemper. Achteraan zit een APEX PRO 7746 schokdemper die volledig op maat van de Super Duke RR werd ontwikkeld.  

De nieuwe quick-turn-gasdraaigrip is ontwikkeld voor een betere gasrespons, maar ook om de buiging van pols en elleboog bij vol gas te verminderen: je hoeft nu 7 graden minder ver te draaien om vol gas te geven en de lichtgewicht Akrapovic titanium/carbon einddemper te laten brullen.  

></p>



<p>De Super Duke RR beschikt voorts over nieuwe Track- en Performance-modi, waarmee je de tractiecontrole, gasrespons, launch control en motorslipregulering helemaal naar eigen wens kan afstellen.   </p>



<p>De KTM 1290 Super Duke RR is wereldwijd op slechts 500 exemplaren verkrijgbaar. Bestellen (voor de Europese markt) kan vanaf donderdag april 10:00, en wel <a href=hier.

KTM Super Duke RR 2021

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui