Door: Jarno van Osch
In de komende KicXstart GP-special (bestel ‘m nu! www.kicxstart.nl/product/gp-special-2021/) laten we hem uitgebreid aan het woord, maar aangezien hij afgelopen dagen in Valencia voor het eerst op de Kalex zat, waren we benieuwd hoe hij de eerste test beleefde.
Zo, de first date met de Kalex kunnen we afstrepen. Hoe beviel het?
“Het voelde eigenlijk gelijk goed aan, vanaf de eerste ronde al. Direct merkte ik meer druk op de voorzijde, een groot verschil met de NTS. De Kalex is de beste fiets in de Moto2-paddock, dat weet ik nu wel zeker. Allereerst ben ik met een basis afstelling naar buiten gegaan en dat voelde prima aan. Zodoende hebben we ook maar kleine stapjes hoeven te zetten en dat is voor een coureur altijd fijn. Op die manier was ik al snel vertrouwd met de fiets. Daarnaast verliep de samenwerking met het team ook lekker. Ik kende de mensen al een beetje doordat ik twee weken in Spanje was geweest, maar samenwerken is toch wat anders. Gelukkig pakte dat dus heel goed uit. Ik merk dat iedereen enorm gemotiveerd is om er samen iets heel moois van te maken.”
Ben je dan extra zenuwachtig, omdat je met een nieuw team en materiaal moet gaan werken?
“Jazeker. Al is dat gevoel minder sterk aanwezig dan tijdens mijn eerste jaren in de GP-paddock. Een kennismaking met een nieuw team wordt normaler, voel me nu sneller op mijn gemak. Ik moet zeggen dat ze in het team goed om weten te gaan met het gevoel van een rijder. Alsof ik in een grote familie terecht ben gekomen.”
Er waren slechts enkele Moto2-coureurs aanwezig, maar je zette uiteindelijk de snelste tijd van de test neer. Geeft dat extra vertrouwen richting de start van het seizoen?
Natuurlijk, maar ook weer niet heel veel meer. Ik weet maar al te goed dat het hier om een enkele test gaat. Volgende week zitten we in Jerez en daar kan het ook weer een stuk minder zijn. Zo realistisch sta ik er wel in. En vergeet niet, dit is Moto2 hè. Daar zijn de verschillen zo klein, waardoor twee tienden verschil je een heel ander gevoel kan bezorgen. Voor de buitenwereld ziet het er allemaal mooi uit, maar ik pak het gewoon heel simpel aan. Stap voor stap. Dit was een goede test, maar nu moeten we ook weer verder. We zijn er natuurlijk nog lang niet. Uiteindelijk is de eerste wedstrijddag in Qatar het belangrijkste moment. Dan moet ik er staan.”
Maar als je terugkomt in de pitbox en je ziet dan je naam bovenaan de tijdlijst staan. Dat moet goed voelen, toch?
Jawel, dat is zeker mooi meegenomen. Elke coureur kan zeggen dat ze niet bezig zijn met de rondetijden, maar dat doe je automatisch toch als er live-timing aanwezig is. Je wilt uiteindelijk toch de snelste op de baan zijn. Het is alleen niet dat ik me daar volledig op blindstaar, maar het is wel fijn om te zien dat je continu in de buurt van de snelste tijden zit. En helemaal natuurlijk als er jongens rondrijden die serieus gas geven, zoals Lowes, Fernandez, Canet en Lüthi. Belangrijker echter is het algehele gevoel waarmee je zo’n test afsluit. Het begin is prima, omdat ik merk dat ik niet slechts één rondje snel ben geweest door achter iemand aan te zitten. Er waren maar weinig rijders op de baan, dus je moest echt alleen zien te werken. Gemiddeld kon ik drie à vier tienden van mijn snelste tijd zitten. Met het ritme zit het dus wel goed.”
Klinkt allemaal positief, maar ben je ook al een puntje tegengekomen waarvan je denkt dat het wellicht een valkuil kan zijn?
“De Kalex zal zeker ook nadelen hebben, maar op het moment kan ik die nog niet echt benoemen. Het is nu vooral nog gewoon meters maken. Wat dat betreft hadden we veel geluk, want er waren twee dagen regen voorspeld. Uiteindelijk heb ik zo’n 140 ronden kunnen rijden, dus dat was lekker. Ik verwacht overigens dat we de voorzijde nog wel een stukje kunnen verbeteren, dus daar gaan we de komende dagen aan werken. Wat ook heel fijn is, is het feit dat er data van Remy (Gardner, vorige coureur van het team, red.) beschikbaar is. Het is interessant om naar de vergelijking te kijken. Zo zagen we dat hij net even wat harder remt, terwijl ik dan juist weer wat meer bochtensnelheid meeneem. Door de data kan ik dat meenemen tijdens een volgende test. Om te kijken of we daar nog winst kunnen behalen.”
Kan me voorstellen dat de ingenieurs van Kalex ook wel geïnteresseerd waren in jouw bevindingen, gezien je ervaring met de Mistral (2018) en NTS (2019 en 2020).
“Ze hebben natuurlijk wel vaker een rijder meegemaakt die van een andere fiets afkwam en het blijkt dat ik eenzelfde commentaar gaf. Eentje die in de lijn der verwachting lag. Ze vonden het overigens wel indrukwekkend dat ik zo snel al een goed gevoel met de Kalex had. Dat is natuurlijk altijd fijn om te horen. Het team had eveneens niet echt een bepaalde verwachting, dus die waren ook enthousiast. We konden al snel behoorlijke stappen maken en dat levert natuurlijk extra veel motivatie op. Ik denk dat we een goede combinatie kunnen vormen.”
Op social media is ineens iedereen heel tevreden met je, maar dat is weleens anders geweest. Afgelopen jaren ben je vaak al door menig ‘fan’ afgeschreven. Hoe kijk jij daarnaar?
“Je krijgt veel tikken en daar moet je mee om zien te gaan. Ik ben gelukkig sterk genoeg in mijn koppie, anders was ik ook niet zo ver gekomen. Het probleem van social media is het feit dat iedereen zijn ongezouten mening kan geven. Er zijn periodes geweest dat ik liever niet op social media keek. Ik heb wel geleerd om er niet zo veel meer mee bezig te zijn, de focus moet heel ergens anders liggen. En ik weet ook, als het goed met je gaat, dan heb je heel veel vrienden. Gaat het minder, dan zijn ‘vrienden’ ineens ver te zoeken. Ik weet waar ik mijn support moet vinden, de mensen die me door dik en dun steunen. Die zullen me eerder een persoonlijk appje sturen in moeilijke tijden dan dat ze in goede tijden op een social media-bericht reageren.”
Lees het hele interview met Bo én alles over het komende GP-seizoen in de KicXstart GPspecial: www.kicxstart.nl/product/gp-special-2021/