MV Agusta Brutale en Dragster opgefrist voor 2021

Verkocht worden ze nauwelijks maar mooi zijn ze wel, MV Agusta’s Brutale en Dragster driecilinders. Beide nakeds uit Varese krijgen voor 2021 een flinke opfrisbeurt, want Euro5 spaart niemand. Ook een MV niet.

Nog niet eens zo heel lang geleden zette MV Agusta stevig in op de driecilinder Brutale serie – en de Dragster – maar van de tactiek om relatief betaalbare MV’s op de markt te brengen zijn de Italianen wegens weinig succes toch weer afgestapt. Je bent een luxe-merk of je bent het niet. De Brutale 675 is alweer een tijdje bedankt voor bewezen diensten en voor de nieuwe Euro5 ronde zijn binnen de 800-familie alleen de Rosso, de RR en RR SCS (met Rekluse koppeling) versies van de Brutale en Dragster nog over.

De Rosso is de instapper, voor de goede orde, bij zowel de Brutale als de Dragster. Met minder vermogen en eenvoudigere set-up van het rijwielgedeelte. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op minimaal 14 mille in Nederland en 12 mille in België voor de Rosso de andere twee gaan richting (of over) de twintig mille. Best pittig voor een ‘achthonderdje’. Afijn, dan heb je wel een 112 (Rosso) of 140 pk sterke en 175 kilo lichte triple in de garage, dus de specs zijn dik in orde.

De oplettende lezer weet nu dat de nieuwe Brutale’s en Dragsters geen pk-winst hebben geboekt; zoals we inmiddels gewend zijn bij Euro5 moesten alle registers opengetrokken worden om überhaupt geen pk’s te verliezen. Dat is onder andere dankzij aanpassingen aan blok (gesinterde klepgeleiders, nieuwe krukaslagers, aangepaste koppeling) en het nieuwe uitlaatsysteem gelukt. Eerlijk gezegd moeten we aan het Star Trek design van de drie eindpijpjes wel nog even wennen.  

Grootste vernieuwing zit in de toevoeging van een IMU-elektronicaplatform die bij zowel de Dragster als de Brutale ook onder hellingshoek zaken als ABS en tractiecontrole nu fijnmaziger aanstuurt. FLC (Front Lift Control) houdt het voorwiel aan de grond zodra je de teugels iets te enthousiast laat vieren; maximale voorwaartse versnelling heeft prioriteit, niet de hoogtemeters, zo is het idee. Het 5.5 inch display kennen we al van de Brutale 1000 en kan nu ook z’n heldere boodschap overbrengen aan boord van de 800’s. De verlichting rondom is LED en de koplamp kijkt mee het hoekje om wanneer nodig. MV Ride App, GPS en bluetooth zijn standaard, evenals cruise control en een up/down quickshifter. Het frame werd iets verstevigd ter hoogte van de schetsplaten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar levering bij de dealers zal al snel zijn.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red