Alles over de nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS!

Zoals we u onlangs al vertelden, broedt Triumph inmiddels al even op de release van z’n nagelnieuwe Speed Triple 1200 RS. En zopas werd daar in Hinckley definitief het doek af getrokken: dit is ‘m dan!

We loodsen u even in een rotvaart door de vernieuwingen: de Speed Triple 1200 RS krijgt een volledig nieuwe 1.160 cc-driecilinder die er 180 pk aan piekvermogen (+30 pk) en 125 Nm aan piekkoppel (+ 8 Nm) uitperst. Het maximale toerental werd met 650 tpm opgetrokken, de inertie met 12% verlaagd, de in- en uitlaatkanalen werden volledig vernieuwd.

Het volledig nieuwe frame met centraal geplaatst zwaartepunt én een dieet van liefst 10 kg (198 kg rijklaar met volle tank) moet voor een waanzinnig wendbare motor zorgen. Het frame wordt ondersteund door volledig instelbare Öhlins-veerelementen, Metzeler RACETEC RR-banden en Brembo Stylema-remmen.

Voorts krijgt de nieuwe Speed Triple 1200 RS geüpdatete bochten-ABS en -tractiecontrole (via IMU), een volledig nieuw 5-duims TFT-schermpje, vijf rijmodi (inclusief verbeterde Track-modus), een verbeterde up/down quickshifter, de ledverlichting die we al kennen van op de Street Triple RS, keyless bediening en een standaard gemonteerd connectiviteitssysteem.

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is vanaf april verkijgbaar voor € 17.800,- (BE) en € 20.250,- (NL).

Alle specs op een rijtje:

ENGINE AND TRANSMISSION
TypeLiquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder
Capacity1160 cc
Bore90.0 mm
Stroke60.8 mm
Compression13.2:1
Maximum Power180 PS / 177.5 bhp (132.4 kW) @ 10,750 rpm115.6 PS (85 kW) @ 8,000 rpm (Belgium only)
Maximum Torque125 Nm (92 lbft) @ 9,000 rpm118 Nm @ 6,750 rpm (Belgium only)
Fuel SystemMultipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control
ExhaustStainless steel 3 into 1 header system with underslung primary silencer and side mounted secondary silencer
Final DriveX-ring chain
ClutchWet, multi-plate, slip & assist
Gearbox6 speed
CHASSIS
FrameAluminium twin spar frame, bolt-on aluminium rear subframe
SwingarmAluminium, single-sided
Front WheelCast aluminium, 17 x 3.50 in
Rear WheelCast aluminium, 17 x 6.00 in
Front TyreMetzeler Racetec RR K3 120/70 ZR17
Rear TyreMetzeler Racetec RR K3 190/55 ZR17
Front SuspensionÖhlins 43 mm NIX30 upside down forks with adjustable preload, rebound and compression damping, 120 mm travel.
Rear SuspensionÖhlins TTX36 twin tube monoshock with preload, rebound and compression damping, 120 mm rear wheel travel.
Front BrakesTwin 320mm floating discs. Brembo Stylema monobloc calipers, OC-ABS, radial master cylinder with separate reservoir, span & ratio adjustable.
Rear BrakesSingle 220mm disc. Brembo twin piston caliper, OC-ABS. Rear master cylinder with separate reservoir.
InstrumentsFull-colour 5″ TFT instruments
DIMENSIONS AND WEIGHTS
Length2090 mm (82.3 in)
Width (Handlebars)792 mm (31.2 in)
Height Without Mirrors1089 mm (42.9 in)
Seat Height830 mm (32.7 in)
Wheelbase1445 mm (56.9 in)
Rake23.9 °
Trail104.7 mm (4.1 in)
Wet weight198kg (437 lb)
Fuel Tank Capacity15.5 litres (4.1 US gal)
FUEL CONSUMPTION
Fuel Consumption50.2 mpg (5.6 l/100km)
CO2 Figures130 g/km
StandardEURO 5CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 168/2013/EC. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results.
SERVICE
Service interval10,000 miles (16,000km) / 12 months
 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red