Gresini Racing doet het vanaf 2022 zonder Aprilia

Kleine aardverschuiving in de MotoGP: Gresini Racing kondigde niet enkel aan dat het een nieuwe overeenkomst heeft met het IRTA – de International Road Racing Teams Association de vereniging van alle teams, onderdelenleveranciers en sponsors die in de MotoGP actief zijn – maar in één adem ook dat het vanaf 2022 niet langer als fabrieksteam van Aprilia zal opereren. De nieuwe deal verzekert de mannen van Gresini dus een verlengd verblijf voor vijf seizoenen vanaf 2022, maar dan als onafhankelijk team.

Fausto Gresini zelve verwoordt ‘t zo op de website van Gresini Racing: “We zijn verheugd deze overeenkomst met IRTA te mogen aankondigen, die ons vanaf 2022 opnieuw vijf jaar MotoGP verzekert. We zullen helaas niet langer de officiële kleuren van Aprilia vertegenwoordigen, maar zullen onze reis voortzetten als een onafhankelijk team – wat we uiteraard met dezelfde goesting en toewijding zullen aanvatten. Er is veel werk aan de winkel en uiteraard zijn we al bezig met deze enorme onderneming – waarvan we de details beetje bij beetje zullen onthullen. Hou ons in de gaten!”

Rest de vraag: met welk merk? Wel, dat vraagstuk lijkt een andere interessante stoelendans in gang te zetten. De plaatsjes bij zowel KTM (Red Bull KTM Factory Racing en Tech3) , Ducati (Ducati Team MotoGP en Pramac Ducati), Honda (Repsol Honda en LCR Honda) als Yamaha (Yamaha Factory Racing en Petronas SRT) lijken bezet en onmogelijk, dus blijven in wezen twee opties openstaan: een satellietteam vormen van Aprilia Racing, of aankloppen bij Suzuki. En laat nu net ene Valentino Rossi ook aan een lobbyrondje bezig zijn om zijn eigen team in 2022 op een Suzuki te krijgen…

Ook naar de rijders is het voorlopig gokken: Aleix Espargaro heeft bijgetekend voor 2021 én 2022 bij Aprilia Racing, dus dient daar op z’n minst voor het tweede seizoen een vervanger gevonden voor Gresini Racing. En voorlopig staat het tweede zitje bij Aprilia – dat van de langdurig geschorste Andrea Iannone – naast Espargaro nog open, want zowel Lorenzo Savadori als Bradley Smith maken daar nog een kans op. De wintertests moeten daarin uitsluitsel brengen. Maar of een van beiden nadien mee overstapt naar Gresini lijkt hoogst onwaarschijnlijk. Fausto weet alvast wat gedaan, de komende maanden…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red