Royal Enfield Meteor 350 landt in Europa

Inslaan als een – eh – meteoriet doet ‘t nieuws niet, daarvoor hadden we ‘t al iets te lang zien aankomen. Maar blij verrast zijn we wel: Royal Enfield komt met z’n langverwachte Meteor 350! En daar zullen vooral A1-overstappers, A2’ers en neoretroliefhebbers blij om zijn. De nieuwe Meteor mag zijn naam dan wel te danken hebben aan een Royal Enfield uit de jaren vijftig; motorisch, mechanisch en technologisch is de Meteor zo hedendaags als maar kan. We loodsen je even door de geloste info.

 class=

Motor
De 349cc lucht-oliegekoelde ééncilindermotor van de Meteor presteert 20,2 pk en 27 Nm aan koppel bij 4.000 tpm. De geïmplementeerde balansas zorgt ervoor dat de vullingen niet uit je gebit worden gerammeld, al werd de kenmerkende ‘thump’ van de Royal Enfield wel behouden. De gasrespons van de elektronische brandstofinjectie is geoptimaliseerd voor een vlotte start en een lineaire acceleratie. Het blok werd gekoppeld aan een vijfbak – waarbij de vijfde versnelling een overdrive is. Daarbij is de versnellingsbak voorzien van een zevenplaatskoppeling voor vlot schakelen in de bebouwde kom.

Meer neo dan retro
Voor de verlichting kiest Royal Enfield voor de tegenwoordig ingeburgerde leds, maar combineert die vooraan met een halogeen koplamp.
Alle Meteor-modellen zijn standaard voorzien van lichtmetalen velgen en tubeless banden, met een 100/90–19 aan de voorzijde en een 140/70-17 band aan de achterzijde. Voor zien we een 300mm remschijf met een tweezuiger remklauw, en achter een 270mm remschijf (enkele zuiger) – beiden gecombineerd met een tweekanaals ABS.
Een compleet nieuw dashboardje combineert een analoge snelheidsmeter met lekker ‘ouderwetse’ naald, met het gemak van een LCD-display voor essentiële zaken zoals een versnellingsindicator, brandstofmeter, klok en tripmeter. Een flinke primeur op de Meteor is de nieuwe TBT (Turn-By-Turn) navigatiepod – de zogenaamde Royal Enfield Tripper, een navigatiesysteem voor realtime routebeschrijving, die in samenwerking met Google Maps werd gebouwd. De Tripper kan via de Royal Enfield App gekoppeld worden aan je smartphone, terwijl een USB-poort onder het stuur zorgt dat de accu van uw mobieltje nooit wordt leeggezogen. Fijn!

Drie versies
De Royal Enfield Meteor zal beschikbaar zijn in drie edities: de Fireball, de Stellar en de Supernova. De instapversie is de Fireball – deze machine komt met een rode of gele benzine tank en bijpassende striping op de velgen, is voorzien van zwarte accenten en ditto blok dat afgewerkt is met machinaal bewerkte koelvinnen. De Stellar, met rode, blauwe of matzwarte tank en bijpassende carrosseriedelen, wordt geleverd met een verchroomd stuur en uitlaat, en een rugleuning voor de bijrijder. En tot slot de Supernova, met ‘twotone’ blauwe of bruine benzinetank en meegelakte carrosseriedelen. De Supernova krijgt ook opgewaardeerde velgen, een luxezadel en een windscherm.

 class=

Prikje?
Wel, daar lijkt het alvast op: de Europese prijs werd door Royal Enfield vastgelegd op 4.099 euro voor de Meteor Fireball (specifieke prijzen voor de Benelux worden binnenkort bekend gemaakt), inclusief drie jaar onbeperkte kilometergarantie en drie jaar Roadside Assistance als standaard. Bam. Benieuwd naar de tegenzet van Honda en z’n H’Ness 350…

Volledige specs

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red