Kawasaki werkt aan hybride motorfiets

Kawasaki heeft op Youtube een teaser gelost van een hybride motorfiets, een elektrisch ondersteunde benzinemotor dus.

In Europa worden de milieunormen op vrij korte termijn wellicht zo stringent, dat constructeurs stilaan alternatieve krachtbronnen moeten overwegen om aan die wetten te voldoen. Zo willen verschillende steden reeds binnen een decennium de verbrandingsmotor helemaal weren. Parijs is er zo één.

Kawasaki gebruikt Parijs als voorbeeld in z’n teaser voor de hybride motor die ze ontwikkelen. Daarmee kan je vlotjes richting Parijs rijden op benzine, dan door Parijs cruisen op elektrische kracht en eenmaal wee buiten Parijs welgemutst weer gaan verbranden wat er nog in je tank zit.

Daarbij kan de elektromotor de benzinemotor ook bijstaan, afgaand op Kawasaki’s schematische voorstelling. Een soort van elektrische supercharger dus. Dat klinkt in elk geval beter dan ‘hybride’ in onze oren, maar goed. Of het om een plug-in hybride gaat die je onderweg ook kan bijladen valt niet af te leiden van Kawasaki’s sneak peak.

Heel erg interessant allemaal. Al zijn er een aantal uitdagingen, zo lijkt ons. Om zowel een benzinemotor als elektromotor mét batterij in een auto weg te moffelen is één ding. In het compacte gegeven van een motorfiets is dat iets helemaal anders. Uiteraard komt daar ook gewicht bij kijken. Elektrische motoren kampen op zich al met zwaarlijvigheid, als daar ook nog eens een, afgaand op de beelden, 400/650cc paralleltwin bovenop komt lijkt ons dat een uitdaging om het gewicht aanvaardbaar te houden. Uiteraard zal de batterij en op het filmpje zichtbare elektromotor kleiner zijn dan op een ‘full’ elektrische motor, maar toch.

Maar goed, er wordt stevig nagedacht over de toekomst, dat moge duidelijk zijn. En die ziet er dus in meer dan één manier ‘groen’ uit…   

Het filmpje kan U hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=BBf3eHhfW3k

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke