BMW’s naakte opstapper kreeg de noodzakelijke Euro5-make-over, de Duitsers maakten van de gelegenheid gebruik om de G 310 R rondom te updaten.
Kloppend hart is nog steeds de vloeistofgekoelde 313cc vierkleps DOHC eencilinder met achterover gekantelde cilinder en 180° gedraaide cilinderkop, met het inlaattraject aan de voorzijde. Euro5 snoepte vermogen noch koppel af, de G 310 R levert nog steeds 34 pk bij 9.500 tpm en 28 Nm bij 7.500 tpm.
Slipperkoppeling
Voor 2020 kreeg het blok wel een aantal nieuwe toevoegingen: zogenaamde ‘electronic throttle grip’ zorgt voor een betere gasrespons, terwijl onverhoopt stilvallen bij het starten gecounterd wordt door een automatische verhoging van het toerental. Ook nieuw is de slipperkoppeling; die niet alleen voor extra veiligheid zorgt bij terugschakelen, maar ook voor een lichter te bedienen koppeling.
Led rondom & instelbare hendels
Het remlicht van de G 310 R was al voorzien van ledtechnologie, voor 2020 werden ook de koplamp en de richtingaanwijzers full led om de zichtbaarheid in het verkeer te verbeteren. Rem- en koppelingshendel zijn vanaf nu in vier standen verstelbaar, om ook rijders met kleinere handen betere controle over hun voertuig te bieden. In de ‘kortste’ setting staat het remhendel nu 6 mm dichter bij het handvat dan voorheen. Zadelhoogte (785 mm) en rijklaargewicht (158,5 kg) bleven onveranderd.
Design
Dat werd ‘lichtjes herdacht’, aldus BMW. Concreet betekent dat vooral dat je in alle drie de kleurstellingen Titanium Grey Metallic kleuraccenten ziet terugkeren, onder meer op het alternator- en koppelingsdeksel, de schetsplaten en de duohandgrepen. De twee basiskleuren zijn Cosmic Black en Polar White, de Sport-kleurstelling wordt gekenmerkt door een Limestone Metallic basiskleur, een rood frame en dito wielen. Prijzen en leverdata zijn nog niet bekend.