Vlak voor de laatste drie GP’s van dit seizoen worden gestart, draait 2020 bijna alles nog een sop z’n kop. Vandaag werd bekend dat Yamaha met een onderzoek werd belast in verband met illegale kleppen in hun motorblok, tijdens de eerste GP’s in Jerez. En het onderzoek heeft Yamaha in het ongelijk gesteld en bestraft. De rijders blijven (gelukkig) buiten schot.
Na de eerste GP’s in Jerez, waar ondermeer de blokken van Maverick Viñales tijdens de trainingen, en Valentino Rossi en Frankie Morbidelli tijdens de races kapot zijn gegaan. Yamaha trok twee blokken van de maximaal vijf die ze tijdens een seizoen mogen gebruiken terug (van Rossi en Viñales) om te controleren. Daarbij werd ontdekt dat de kleppen de oorzaak waren wegens een constructiefout bij een toeleverancier.
Daarop heeft Yamaha een andere toeleverancier gevraagd om kleppen te maken en om wellicht te gebruiken in de overblijvende blokken. Nu, bij het begin van het seizoen wordt één blok aan de technische commissie gegeven dat als een blauwdruk dient voor alle blokken die de rest van het seizoen gebruikt moeten worden. Door andere kleppen te monteren in wat in principe verzegelde blokken zijn, heeft Yamaha die regel geschonden, omdat ze daar in principe unaniem akkoord voor nodig hebben van alle andere constructeurs.
Yamaha krijgt nu 50 punten afgetrokken in de strijd om de constructeurstitel, waardoor ze nu 13 punten achterstand kennen op Ducati. Zowel het Monster Energy Yamaha team (en het Petronas Yamaha team krijgen respectievelijk 20 en 37 punten afgetrokken om de strijd voor het beste team.
De Yamaha-rijders behouden wel hun punten in de strijd om de titel, waardoor vooral Fabio Quartararo in de strijd kan blijven om de WK-titel.
Alleen is de vraag of de andere constructeurs met deze sanctie akkoord gaan of protest indienen en alsnog punten bij de rijders afgetrokken willen zien.