Triumph voor iedereen? Zie hier de nieuwe Trident 660

Triumph is al jaren sterk vertegenwoordigd in het sportieve naked-segment met de Street en Speed Triple, maar een échte instap-triple hebben de Britten nooit gehad. Tot nu. Zie hier de Trident. Een 660cc roadster die de aanval opent op populaire lichtgewicht kaskrakers als de Yamaha MT-07, Kawasaki Z650 en Honda CB650R.

  • 81 pk sterke driecilinder
  • € 8.995,- euro (BE: € 7.995,-)
  • Rijmodi en Traction control
  • 189 kilo rijklaar

Het moet ze in Hinckley toch een doorn in het oog zijn geweest dat een groot deel van de potentiële Triumph clientèle al voortijdig zijn/haar heil zocht bij de concurrentie, simpelweg omdat ze de uitgesproken sportieve Street Triple te, eh, sportief vonden. En te duur. Hoewel Triumph een A2 variant op de markt bracht in de vorm van de Street Triple S – met hetzelfde 660-blok dat nu ook in de Trident zit – bleef de drempel voor veel (beginnende) motorrijders te hoog. Al was het maar omdat Triumph de prijs van de Street niet genoeg kon drukken.

En dus moest er een compleet nieuwe machine komen; minder sportief maar wel messcherp qua prijsvoering. Voor de gelegenheid werd de naam Trident ut de kast getrokken, niet toevallig de motor waarmee het merk in 1990 aan z’n tweede leven begon.

Goed, wat voor vlees hebben we in de kuip? Allereerst is de driecilinder goed voor 81 pk @ 10.250 tpm en een topkoppel van 64 Nm @ 6.250. Kracht van de triple is dat het motorische souplesse koppelt aan een breed uitgesmeerd koppel, pakweg 90% van het koppel is vrijwel over het hele toerenbereik beschikbaar. In een klas vol twins en een sporadische vierpitter (Honda) onderscheidt de Trident zich op motorisch vlak direct, al was het maar vanwege het geluid.

De gasbediening verloopt volledig digitaal, wat het ook makkelijk maakte om de Trident twee riding modes (Road en Rain) mee te geven, inclusief – uitschakelbare – tractiecontrole. Om het premium gevoel in stand te houden werd aangeklopt bij gerenommeerde merken voor de opbouw van het rijwielgedeelte. Showa voorziet in het veerwerk met een niet instelbare upside down vork en een qua veervoorspanning regelbare monoshock achter. Nissin is verantwoordelijk voor de remmerij; een vrij basic opstelling met axiale tweezuiger remklauwen, ‘fancy’ radiale remmen stuwen immers de prijs te veel op. Zelfde geldt voor een quickshifter, die wel terug te vinden is in de accessoire lijst. Michelin Road 5 rubber moet een garantie bieden voor voldoende grip.

Rijklaar komt de Trident op 189 kilo, wat net als de 805 mm zithoogte vooral beginnende motorrijders niet al te veel moet afschrikken. Met de service-intervallen zit het ook wel snor. De Trident hoeft maar eens in de 16.000 km langs te komen voor onderhoud. Hamvraag: wat gaat ie kosten? In Nederland rolt de Trident de showroom uit voor 8.995,- euro, in België voor € 7.995,-. Daarmee nestelt de Trident zich precies tussen de MT-07, Z650 en de iets duurdere CB650R.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red